Nacka Miljövårdsråds träd

Kära medlemmar,

Det är åter dags för ett årsmöte, kallelse bifogas. Vid årsmötet hoppas vi att Björn Sylvén ger en intressant presentation om hur trafiken i Nacka kan påverkas av spåromläggningar och andra ändringar i trafiken.

Vi avser att lägga ut de motioner som inkommer inför årsmötet på Internet för att alla före årsmötet ska kunna ta del av dessa och även till styrelsens kommentarer till motionerna. Senast 11 mars räknar vi med att ni på http://www.aman.pp.se/nmr/motioner2003.html hittar alla motioner med kommmentarer.

På Miljövårdsrådets hemsida http://www.aman.pp.se/nmr/ hittar ni våra remissvar och i regel några rader om aktuella remisser vi håller på att besvara. Där framgår när man måste svara och var man kan ta del av förslaget, i regel son en länk till kommunens webbsidor och alltid i nämndhuset samt i vissa bibliotek.

Mer och mer av informationen om bl.a. miljö och planer finns nu på Internet, oftast är det lättaste sättet att hitta statliga och kommunala utredningar och förslag just på Internet, mycket hittar ni via Nacka Miljövårdsråds webbsidor.

Vi brukar då och då skriva ett e-mail till våra medlemmar om aktuella möten samt något om de nyheter som införts på våra webbsidor. Alla medlemmar har möjlighet att få dessa meddelanden med e-post om vi har er e-postadress. Skriv en rad till föreningens under nmr@aman.pp.se eller kontakta undertecknad på annat sätt för att komma med på denna distributionslista.

Stadsplaneringen i Nacka lämnar mycket i övrigt att önska. Vid ett möte som arkitektföreningen ordnade om planeringen i Nacka framkom att medan man i Stockholm gjort en egen planering har Nacka kommun gjort en begränsad egen planering och huvudsakligen väntat på förslag från byggherrar eller markägare.

Saltsjöbanans framtid är under diskussion. I Nackas översiktsplan föreslås att den konverteras till spårväg vilket bl.a. innebär att plattformarna halveras i längd och sänks med 70 cm. Vidare föreslås den få en omväg via Lugnet. Nu föreslås dessutom att den ska ta en lång krokig omväg runt Forum. Saltsjöbanan kan förväntas vara avstängd en längre tid för ombyggnad. Dessa förslag kan komma att ge försämringar för Satsjöbanans nuvarande användare vilket lett till protester och eko i lokalpressen.

En ny pendeltågstunnel, "Citybanan", får en station antingen vid Slussen eller vid nuvarande Södra station, Slussen skulle ge betydligt bettre bytesmöjligheter.

I "Gröna Dalen" mellan Fisksätra och Tippen vill man bygga en sporthall som skulle bli Nackas största. Därför vill man bereda plats att parkera mer än 500 bilar i detta grönområde samt bygga en ny trafikplats på Saltsjöbadsleden endast för trafiken till denna byggnad. I området har man nyligen anlagt en av Nackas "Lugna promenader", ännu gör den skäl för sitt namn.

I grönområdet runt Långsjön vill man anlägga en ny handelsträdgård Hortus. Detta trots att Hortus inte odlar växterna själva, de använder nu en asfaltyta vid Lillängen, där planerar man nya bostadshus. Även här runt Långsjön finns en ny "Lugna promenaden". I Långsjöskogen planeras även handikappbostäder.

I Älta påbörjades bygget av en ny ishall bara ett år efter invigningen av den mer provisoriska Älta ishall. Det finns även ett preliminärt förslag att bygga en ishall vid Näckenbadet i Saltsjöbaden.

Områdesnämnden i Boo har just beslutat att bygga en Waldorfskola på en naturskön äng norr om Värmdövägen i anslutning till den plats där Velamsundsvägen tar av, detta trots att man från Waldorfföreningen sida sagt att man inte längre är intresserade av denna tomt p.g.a. den närbelägna kraftledningen.

Vidare finns det, ännu preliminära, planer på att bygga en bussväg rakt genom Velamsunds nartureservat (från Sommarbo, Vilkingshill). Att bygga vägar i ett naturreservat är givetvis förbjudet, men förbudet kan upphävas.

I Boo har man beslutat att bygga en livsmedelshall alldeles öster om kommunalhuset, trots att detta kommer att ställa till med trafikproblem. Beslutet har nu överklagats till länsstyrelsen av närboende.

I ett stort antal områden runt om i Boo pågår planläggning för att dra fram vatten och avlopp som fastighetsägarna i många fall tvingas ansluta sig till även om de har eget vatten och kan ordna ett bra lokalt omhändertagande av avloppsvatten. Samtidgt vill man tillåta större byggnader än tidigare på tomterna.

Vid Ryssviken i Svindersviken planeras nu ett 40-tal permanent placerade flytande villor med fullständig försörjning med el och kommunalt vatten och avlopp (ej med i detta nummer av tidningen men finns nu på våra webbsidor). Bilvägen dit och parkeringen på stranden för husbåtsägarna i "Nacka Marinstad" skulle ligga i ett grönområde.

Det finns även mer positiva förslag som att göra området kring Abborrträsk i Boo till naturreservat. Tyvärr har man dock inte fattat beslut om nya naturreservat som föreslagits för flera år sedan, t.ex. Skarpnäs, d.v.s. området runt Orminge. Detta tycks tyvärr bero på att man nu överväger att bygga bostäder nere vid kusten.

Stockholm och Nacka planerar nu tillsammans att äntligen göra ett naturreservat av "Nackareservatet". Tyvärr finns samtidgt önskemål från Björkhagens golfklubb om att anlägga ytterligare ett golfhål i orörd skogsterräng.

Trängselproblemen på vägarna ökar år från år. Att bygga ytterligare vägar skulle ge mycket marginell påverkan på trängseln. Sättet att minska trafikträngseln är istället att införa styrande trängselavgifter för biltrafik, främst i området innanför tullarna i Stockholm. Avgifterna bör vara högre under rusningstid och kan slopas under nätter och helger. Trots att trängselavgifter i Stockholms innerstad inte är något som Nackas politiker kan besluta om, förslår de nu att hålla en "folkomröstning" i Nacka om saken. I London införs trängselavgifter för i det centrala området innanför den inre ringen nu från 17 februari 2003.

På webbsidorna samt på sista sidan i denna tidning hittar ni aktuella adresser, telefonnummer och e-mailadresser till styrelsen samt viss allmän information som medlemsavgift och postgironummer. Det är dags att betala medlemsavgiften för år 2003 som är 50 kronor för privatperson, 150 kronor för förening. Inbetalningskort bifogas.

Läs http://www.aman.pp.se/nmr/, kom gärna med synpunkter både på kommunens remisser och vårt material!


Jan Åman
ordförande