Nacka Miljövårdsråds träd
Nacka Miljövårdsråd är en partipolitiskt och religiöst obunden förening med både enskilda personer och ett stort antal nackaföreningar (bostadsföreningar, idrottsföreningar m.fl.) som medlemmar. Miljövårdsrådet ska verka för en god boende-, arbets-, trafik- och fritidsmiljö. Nacka Miljövårdsråd är remissorgan i kommunala planfrågor. Nacka Miljövårdsråd bildades 1969. Hemsida: http://www.nackamiljo.se/.
Nacka Miljövårdsråd
 
Nacka 2011-06-17



Stockholms Stadsbyggnadkontor
Registraturen
Box 8314
104 20   Stockholm

För kännedom:
Miljö- och stadsbyggnadsnämnden,
Planenheten, Nacka kommun, 131 81   Nacka


Yttrande över utställd detaljplan för Slussen, S-Dp 2005-08976-54

Nacka Miljövårdsråd vill här framföra nedan följande synpunkter på det nya förslagen till ombyggnad av Slussen - Slussen som ju berör oss nackabor i hög grad.

Nacka och Värmdö är två kranskommuner till Stockholm som växer snabbt, kanske är vi 300 000 om femtio år. De allmänna kommunikationen med Stockholm sker i dag och kommer med till visshet gränsande sannolikhet även under överskådlig framtid att ske med buss och i någon mån med tåg. Målet blir som nu Slussen. I en avlägsen framtid kan gissas att tunnelbanans blå linje dras ut till Nacka.

Mot bakgrund av detta kan man säga att Slussen kommer att ha tre huvudfunktioner ett; slutstation och eventuell omstigning för kollektivresenärer från Nacka/Värmdö, två; leda biltrafiken ner från Hornsgatan och Katarinavägen till Skeppsbron, tre; släppa ut vatten från Mälaren. Det är av yttersta vikt att dessa tre huvudfunktioner hålls i åminnelse.

Det nu nya förslaget avviker radikalt från det förra och vad vi då syftar på i första hand är bussterminalens flyttning in i Katarinaberget men även att reduceringen av hus uppe på Södermalmstorg. Bussterminalen är ett kapitel för sig och vår förening kommer att framföra synpunkter på den i ett särskilt yttrande.

Slussen ett blåshål, som gångtrafikant försöker man så snabbt som möjligt komma i lä nere i Gamla Stans gränder. Alla lättklädda människor som strövar runt på presentationsbladen över det framtida Slussenområdet är en enfaldig utopi - och var är alla bilarna? Presentationen är löjligt idylliserad.

Saltsjöbadstågets perrong måste ges en längd som svarar mot sex tunnelbanevagnar, de verkar den inte göra som de är ritade nu. Vi tycker också det synes väl långt att gå till tunnelbanan för tågresenärerna.

Bron ner mot Skeppsbron är fortfarande väldigt bred tycker Nacka Miljövårdsråd. Varför behövs det åtta filer på bron när Skeppsbron endast har sex?

Förbättringarna för cyklisterna är både bra och nödvändiga. I takt med trängseln i trafiken har cyklandet utvecklats starkt senare år vilket märks tydligt på bl. a. Södermalmstorg. Dock tycker vi att backen från Söder Mälarstrand och upp till gång- och cykelbron utmed söderleden är vanprydande. Det är som vi alla vet en uppsjö av broar på denna plats som lutar åt alla håll - både vertikalt och horisontellt, att då lägga till denna konstiga backe verkar fel. Vi tror det går att lösa uppfarten till bron på ett snyggare sätt.

De planerade tillkommande vattenytorna vid själva slussen tycker vi att är mycket värdefulla. Det går att förstå att vi är vid ett sund mellan två stora vatten. Nuvarande slussenområdet är på den punkten ganska misslyckat. Om planens norra sida ner mot vattnet kan man ha sina funderingar rörande trivselvärdet, sambandet med Gamla stan att bli dock tydligare, vilket måste uppfattas som positivt.

Byggnaden "glashuset" uppe på Södermalmstorg ställer vi oss frågande inför. Varför får ett torg inte få förbli ett torg?

Byggnaderna nere på Stadsgården är alldeles för vidlyftiga och skymmer utsikten både från Slussen men även upplevelsen av området sett från "andra hållet". Området är för centralt i stadsbilden för att döljas bakom kontorshus. Detta är vår allvarligaste kritik mot det nya slussförslaget.

Handelsplatser av enklare slag finns i Slussens underjord idag och det finns säkerligen ett behov även i framtiden, även om vi tror att bistrare tider väntar alla "gallerior" som nu byggs. Butikslokaler till uthyrning och sunkiga skräpaffärer är sämre än inga butiker alls.

Sammanfattningsvis: Nacka Miljövårdsråd anser att saltsjöbanans perrong måste förlängas. att glashuset på Södermalmstorg inte kommer till uppförande, att kontorshusen på Stadsgården reduceras kraftigt i höjd, att bron ner till Skeppsbron begränsas i bredd till sex filer.

Nacka Miljövårdsråd är dock i grunden positiva till förslaget och inser att det nuvarande klöverbladssystemet har tjänat ut.


För Nacka Miljövårdsråd



Jan Åman, ordförande

Detta remissvar har lagts ut på webben som http://www.nackamiljo.se/yttrslussen.html
Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31  Älta
Telefon:
Hem: 7733283
Arb: 55378743
E-mail:
jan@aman.se