Nacka Miljövårdsråds träd Nacka 2012-03-20
Nacka Miljövårdsråd




Miljö- och stadsbyggnadsnämnden
KFKS 2010/54 214
Planenheten
Nacka kommun
131 81   Nacka




Yttrande avseende utställd detaljplan för Älta 26:1 och del av Älta 10:1, Oxelvägen i Älta

Bostädernas placering

I det föreliggande förslaget har husen placerats på helt annnan plats än vad som anges i startpromemorian beslutad av kommunstyrelsen 2010-05-31.

Förslaget strider även mot programförslaget antaget 2005-05-09 där platsen för de föreslagna tre bostadbyggnaderna anges som grönområde.

Det bergiga grönområde där man nu föreslår att placera bostadshusen utgör idag ett lekområde för barn och är avsiktligt sparat som ett sådant. Den plats på andra sidan Oxelvägen där man enligt startpromemorian planerat ett hus används däremot knappast alls som lekområde eller till något annat än som en genväg.

Det förefaller här som att kommunen föreslagit lämpliga placeringar för nya hus och att den tilltänkta byggherren istället valt att placera byggnaderna i ett grönområde som inte varit avsett för bebyggelse utan istället tänkt att sparas som ett grönt lekområde.

Om man lägger dessa höga byggnader på den föreslagna höjden kommer de att sticka upp ca fyra våningar högre än någon annan byggnad i Älta och dominera synintrycket av Älta sett på håll. Placeringen leder även till att de högre våningarna blir påtagligt bullerstörda, bl.a. från Tyresövägen.

Placeringen och husens höjd gör att de kommer att tidvis skugga alla intilliggande byggnader, vilket solstudierna utvisar.

Parkeringsgaraget på den tidigare panncentralens plats kommer att göra ett förfulande och ogästvänligt och icke stadsmässigt intryck. En betydligt bätte lösning är hus med ingång från gatan (Oxelvägen).

Läget med stora backar eller trappor för att komma till bostädernas entréer kan komma att uppfattas som otrivsamt och besvärligt.

Det är väsentligt att även besökande och cyklister kan ta en hiss upp från gatunivå på Oxelvägen för att ta sig till bostäder och cykelparkeringar.

Trafik

Vi undrar varför man i miljöredovisningen skrivit att "kollektivtrafiken vardagar dagtid mycket väl kan fungera som ett alternativ till egen bil". Kollektivtrafiken är nämligen god hela dygnet hela veckan. T.ex. går vardagsnätter 01.30 till 05.00 en buss i halvtimmen från Sergels torg till hållplats Ekstubben ca 300m bort, nätter mot lördag, söndag och helgdag går fyra bussar i timmen. Det bör därför räcka med färre parkeringsplatser per lägenhet än planerat.

Vi är emot förslaget att smalna av körbanan på Oxelvägen, redan nu är det stora problem för den relativt täta trafiken med bussar på Oxelvägen att kunna mötas, särskilt vintertid. Att räkna med att ytterligare 10-15 bilar (0,1 plats/lägenhet) utanför på gatan för denna tillkommande bebyggelse, främst för handikappade och gäster, verkar helt orealistiskt särskilt om man geomför att smalna av Oxelvägen.

Energihushållning

Det är positivt att man föreslår att alla lägeheter ska ha separata vatten- och elmätare. Husen bör utformas som passivhus, d.v.s. de ska inte behöva tillförsen av energi för uppvärmning. Detta borde givetvis gälla all bebyggelse.

Gröna tak

Husen bör förses med sedumtak.

Slutsats

Vi rekommenderar bestämt att man återgår till förslaget från Start-PM att placera byggnaderna på panncentralstomten och den angivna platsen på andra sidan Oxelvägen.


För Nacka Miljövårdsråd


Jan Åman
ordförande
Detta remissvar är utlagt på webben som http://www.nackamiljo.se/yttroxelv.html

Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31  Älta
Telefon:
Hem: 7733283
Arb: 55378743
E-mail:
jan@aman.se