Nacka Miljövårdsråds träd Nacka 2009-12-22
Nacka Miljövårdsråd





Miljö- och Stadsbyggnadsnämnden
KFKS 2007/893 214   Projekt 9151
Planenheten
Nacka kommun
131 81   Nacka




Yttrande över utställt förslag till detaljplan för Kvarnholmen, etapp 2 - Centrala kvarnområdet


Nacka Miljövårdsråd är i princip positivt till upprustningen av de gamla industribyggnaderna, och att detta görs på ett pietetsfullt sätt med hjälp av antikvarisk expertis samt höga arkitektoniska ambitioner.

1. ALLMÄNT

Kvarnholmen ingår som en del i ett större område som är av riksintresse för kulturminnesvården enligt Riksantikvarieämbetets beslut 1989. Dessutom omfattas Kvarnholmen av riksintresse för kust- och skärgård samt riksintresse för farled. Området gränsar även till Nationalstadsparken som omfattas av riksintresse enligt miljöbalken. Inom Nationalstadsparken får inte tillkommande anläggningar eller åtgärder skada det historiska landskapets natur- och kulturvärden, vilket vi anser kräver särskild hänsyn även på Kvarnholmens norra kust. Strandskydd gäller i vattnet och 100 m från strandkanten på land inom hela programområdet. Området omfattas också av Nacka kommuns "kvalitetsprogram för Nackas norra kust".

Nacka Miljövårdsråd anser därför att planering och exploatering inom planområdet måste utföras med stöd av kvalificerad kompetens inom många områden som berör ovanstående intressen och stor hänsyn även tas till dessa från kommunens sida, som ju har det slutliga planmonopolet och därför befogenhet och ansvar att säkerställa detta.

2. INDUSTRIBYGGNADER

Den planerade restaureringen och ombyggnaden av de gamla industribyggnaderna som presenterats i gestaltningsprogram och på samrådsmöte har vi fått intryck av, att ambitionen från arkitekt och kommun och byggherre är att genomföra den på presenterat sätt med höga krav på estetisk och funktionell gestaltning och varsam och pietetsfull påverkan på den historiska miljön.

Den optimala användningen för alla dessa byggnader är naturligtvis inte bostäder, vilket även framhölls på samrådsmötet. Nacka Miljövårdsråd anser dock att detta kan accepteras på grund av de många övriga positiva kvaliteter, som dessa bostäder ändå får med sin lokalisering vid vattnet, nära stadskärnan och i en historisk och värdefull miljö.

Vi är mycket positiva till att byggnaden Dragspelet (27) återställs till sin ursprungliga form, samt det nya Magasin 5 (29) med dess utformning och publika innehåll. Restaurangen och övriga arrangemang på kajen är vi också positiva till samt att Havrekvarnen (17) bevaras.

3. SERVICEFUNKTIONER

De servicefunktioner i form av daghem, skola, vårdcentral, närbutiker, restauranger, rekreation m.m., som planeras i etapp 2 skall även räcka för bostäderna i etapp 1 och troligen delvis även för bostäderna i etapp 3. Nacka Miljövårdsråd befarar att tillräckliga kalkyler av dessa behov inte har gjorts, med följd att nödvändiga servicefunktioner måste byggas på kvarvarande naturmark. Detta har ju hänt flera gånger tidigare i Nacka.

Vi bedömer, att bara bostäderna i etapp 2 (med c:a 350 bostäder) kräver 400 platser för dagis och skola, och etapp 1 torde kräva ungefär lika mycket. Området i etapp 3 skall alltså hysa daghem och skolor för c:a 800 barn utöver de som bor i etapp3-området. Vi kan inte se att detta är planerat. Hus för särskilda behov, åldringsvård m.m. måste också planeras in.

Ytor för sport- och fritidsaktiviteter för barn och vuxna är ju inte tillgodosedda för etapp 1 och 2 utan måste då planeras inom området för etapp 3. Vi har inte fått inblick i detta, men kan t.ex. konstatera att i programmet anges att (endast) en fotbollsplan skall anläggas. Om detta fortfarande gäller är det naturligtvis för lite för den stora befolkningsökning, som man planerar för.

Som vi även påpekat i tidigare projekt (t.ex. Tollare) ser vi det som en stor nackdel att dela upp ett planområde i flera delar, eftersom totala behov lätt kan åsidosättas.

4. TILLKOMMANDE BYGGNATION

Nacka Miljövårdsråd anser att de planerade nya husen kan accepteras om de utformas med hög arkitektonisk kvalité. Med tanke på områdets känslighet som ofta nämns i planhandlingarna, förutsätter vi att nybyggnationen idag görs med samma höga ambition som man hade då Dragspelet (27) m. fl. byggnader uppfördes. Tyvärr tycker vi oss inte kunna upptäcka det, utan de tillkommande bostadshusen förefaller tämligen standardmässiga.

Det planerade nya huset (61) söder om Dragspelet anser vi (trots anpassning) fortfarande är för dominant och förtar intrycket från Dragspelet och förfular även utsikten från farleden och Nationalstadsparken. Hänsynen till den historiskt värdefulla industrimiljön lyser ju helt med sin frånvaro.

Hus 60 anser vi skall utgå ur planen. Främst p.g.a. att det förstör vyn från nordöst på hus 17 (Havrekvarnen) som beskrivs som mycket värdefull. I planhandlingarna står bl.a. "Havrekvarnen från 1920-talets slut är ett av de byggnadsverk som kommit att symbolisera funktionalismens genombrott i Sverige" och ... "Detaljplanen anger att hela området är en kulturhistoriskt värdefull miljö och åtgärder som kan förvanska denna miljö får inte vidtagas." Vi anser att hus 60 så tätt inpå hus 17 just i hög grad förvanskar denna miljö. Dessutom är en lite större park ett värdefullt bidrag till de kompakta bostadshusen i dess närhet. Området är ju ändå högexploaterat.

Nacka Miljövårdsråd har liten förståelse för utökningen med två våningar på bageriet (23). Vi anser att det är att förstöra den historiska miljön. Att behålla bageriets tre våningar ger även en ljusare och bättre boendemiljö för de tillkommande bostadshusen norr om bageriet. Upptagning av portiker tycket vi dock kan accepteras.

Vi vänder oss starkt emot att silobyggnaderna (utanför planområdet) skall rivas och ersättas av nya bostadskomplex. Detta går ju helt emot de flesta i kapitel 1 nämnda riksintressena och vi vill åter påpeka att "Detaljplanen anger att hela området är en kulturhistoriskt värdefull miljö och åtgärder som kan förvanska denna miljö får inte vidtagas."

5. BELYSNING, SKYLTPROGRAM OCH KONST

Vi värdesätter, att man (såvitt vi kan bedöma) tar stor hänsyn till belysningen i området, och att man har ett genomtänkt utformningsplan för skyltar. Vi hoppas att detta blir gestaltat på ett bra sätt. Vi tycker att kommersiella skyltar måste minimeras, med hänsyn till den historiska miljön. Intentionerna med konstprogrammet uppskattar vi också mycket.

6. INFRASTRUKTUR

Då planområdet ligger ovanpå det branta berget söder om kajen, är det viktigt att goda möjligheter att nå områdena nedanför berget skapas. Det är även viktigt att dessa utformas med hänsyn till topografin så att de blir säkra för både vuxna, barn och djur. Den planerade hissen och trapporna synes säkerställa detta. Planerade angöringsplatser för båttransporter vid Kvarnholmsbryggan ser vi positivt på.

Längst ut på Kvarnholmen planeras en bro. Ursprungligen var denna planerad, eller i varje fall presenterad som en bro enbart för gång- cykel- och busstrafik, men sägs nu även vara avsedd för bilar.

En sådan bro kommer med nödvändighet att alstra en betydande genomfartstrafik, vilket kommer att skapa konflikt med miljöstörningar (buller, avgaser, partiklar) för den planerade täta bebyggelsen för bostäder och service.

Nacka Miljövårdsråd befarar att genomfartstrafiken från bron, som kommer att gå längs Tre Kronors väg och tvärs över Kvarnholmstorget, de delar som planeras som centrum för hela Kvarnholmen, med bostäder affärer, service m.m., kommer att bli så kraftig så att intentionerna med ett miljövänligt, trivsamt och rationellt centrumområde spolieras.

Nacka Miljövårdsråd vänder sig också mot att en bro kommer att medföra betydande negativa ingrepp i det mycket värdefulla naturområdet vid Ryssbergen, som vi f.ö. anser måste ombildas till naturreservat. Värdefull natur på Kvarnholmssidan kommer även att påverkas negativt.

En bro kommer dessutom att försämra miljön och utblickarna till och från den smala Svindersvikens mynning. I etapp 3 planeras ju en kraftig exploatering med bostäder mycket nära bron varav en del även ute i vattnet förutom Ryssvikens "flytande" bostäder.

Vi tycker att man skall utnyttja ett så unikt läge som Kvarnholmen har, genom att ta tillvara de fria vattenytor som nu finns och planera så att de utnyttjas på ett positivt sätt för allmänhet och boende i stället för att, av ekonomiska, skäl hårdexploatera de få kvarvarande fria stränderna. Planeringen skulle ju då kunna närma sig de vackra orden i "kvalitetsprogram för Nackas norra kust" och även i någon mån överensstämma med intentionerna i de många dokument om riksintressen m.m. som nämnts ovan i kapitel 1.


För Nacka Miljövårdsråd




Jan Åman
ordförande

Detta remissvar ligger på webben som http://www.nackamiljo.se/yttrkvarnholmcent.html


Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31  Älta
Telefon:
Hem: 7733283
Arb: 55378743
E-mail:
jan@aman.se