Yttrande över granskningsförslag till detaljplan för KnutpunktenNacka Miljövårdsråd har tagit del av samrådshandlingarna och önskar komma med synpunkter på förslaget till detaljplan för Knutpunkten. Det är anmärkningsvärt att detaljplaneförslaget för Knutpunkten på så många punkter avviker väsentligt från gällande detaljplaneprogram för Orminge centrum. Vi anser att planen har ett betydande allmänintresse och att den därför bör hanteras med utökat planförfarande. Vi vidhåller följande ståndpunkter: Det är helt väsentligt att bussterminalen placeras på en central plats. De tidigare planerna på en tunnelbana måste åter införas i planen. Bussterminalen fyller en central och viktig roll i Orminge centrum, för att minska biltrafiken och göra det lättare att byta till cykel eller att gå. Hur det aktuella planförslaget möjliggör olika framtida tunnelbanentréer framgår inte. Två alternativa sträckningar till Orminge anges i översiktsplanen. Att det i nuläget inte finns finansiering för att bygga denna tunnelbanesträcka hindrar inte kommunens planering för densamma. En bra koppling av tunnelbanan till bussar och centrum är mycket viktig och utan en analys av detta är det en halvmesyr till knutpunkt kommunen planerar för. Hur klarar den öppna bussterminallösningen den ökning av busstrafiken som kan förväntas vid utbyggd tunnelbana? Kommer det aktuella planförslaget att hindra en framtida funktionell knutpunkt med enkelt byte mellan tunnelbana och buss som viktigt element? Att bygga stora p-hus där människor och bilar skall samsas är inte bra. Det är ett förlegat sett att se på vårt förhållande till bilar och utgör risker för de boende. Detta är ju en förort ni skissar på och där kan de sociala spänningarna öka med t.ex. bilbränder – vad händer då med de boende ovanför? Vi ska satsa på att människorna ska kunna cykla eller göra det möjligt för invånarna att kunna gå mellan olika aktiviteter. Cykelstrategin – hur det är tänkt? Planera för gång- och cykelvägar först och främst, sedan kan bilarna få komma i andra hand. Det satsas på cykelpendling och då krävs det att de cyklande ska kunna ha hög fart och inte riskera att köra på någon eller bli överkörda själva – idag går det ej att komma fram utan att passera över trottoarer, busskörfält eller genom parkeringsplatser – livsfarligt. Det finns en ny bra sträcka mellan Skuru och Långsjöstrand. Bygg cyklelväg så! Ljusinsläppet hindras – tag bort flera våningar av husen kvarteret Utövägen, så att det kommer in sol och ljus till de boende även under november/december – detta är viktigt för alla boendes livskvalitet och förhindrar sjukdomar – gör en riskanalys över detta. Soprummen bör ej vara inne i husen utan särskilda hus utanför huvudbyggnaden, detta för att underlätta uppsamling och sopsortering. Buller – även små lägenheter skall bullersäkras och bör ej byggas invid trafikerade leder. Det är inte bara ljudet utan de ständiga vibrationer som en trafikerad väg utgör och ökar hjärt- och kärlsjukdomar hos de boende längs kvarteret Hantverkshuset. Vid bullermätningar är det av största vikt att alla bullerkällor för ljud är redovisade tillsammans, annars gör om och gör rätt. Klimatsäkra husen, så att försäkringsbolagen är villiga att försäkra husen/lägenheterna eller lokalerna och p-husen. Det skall vara försäkringar som täcker både översvämningar och brand både för företag och för de boende i framtiden. Tag bort höghuset i kvarteret parkeringshuset – Så länge Orminge inte får t-bana varför då bygga så mycket? För Nacka Miljövårdsråd
Detta remissvar ligger på webben som http://www.nackamiljo.se/yttrknutpunkten.html
|