Nacka Miljövårdsråds träd
Nacka Miljövårdsråd är en partipolitiskt och religiöst obunden förening, bildad 1969, med både enskilda personer och nackaföreningar som medlemmar. Miljövårdsrådet verkar för en god boende-, arbets-, trafik- och fritidsmiljö. Nacka Miljövårdsråd är remissorgan i kommunala planfrågor.
Nacka Miljövårdsråd
 
 
 
Nacka 2018-04-24




Nacka kommun
Miljö- och stadsbyggnadsnämnden
Planenheten KFKS 2015/18-214
131 81  Nacka
registrator.plan@nacka.se



Granskningsyttrande över förslag till detaljplan för Enspännarvägen


Nacka Miljövårdsråd är i princip positiv till den föreslagna detaljplanen.

Läget nära en kommande tunnelbaneentré är huvudskälet till detta ställningstagande. Delar av marken är redan ianspråktagen av bebyggelse och parkering för verksamheter som ersätts av den planerade bostadsbebyggelsen. Ambitionen att söka åstadkomma en "stadsmässigt varierad bebyggelse" genom att gestalta byggnaderna med stor variation i fasader, tak och våningsantal samt "öppna bottenplan" för affärer och verksamheter m.m. tycker vi är positivt.

Vi har dock framfört synpunkter under samrådet som kvarstår.

Vi avråder från svarta hus. Undersökningar har visat att det höjer temperaturen på sommaren och påverkar klimatet och människor negativt. För ett mer klimatsmart byggande tycker vi, att träkonstruktioner bör prövas här och i andra delar av Nacka.

Man vill bygga husen med 7-8 våningar i slutna kvarter (med små öppningar). Resultatet blir 2 mörka gårdar, med sämre boendekvalitet för många och dålig utemiljö för barnen, trots planerade lekplatser. Den är ett område som kan skapa oro och rädsla hos de boende – unga kvinnor i länets förorter är oroliga för att gå ut! Så ska det inte vara i Nacka när vi bygger stad alla – ska känna sig trygga och kunna vara aktiva om de vill. Hur ter sig området nattetid och finns det belysning överallt?

Gröna tak tycker vi skall anläggas på alla hus.

Vattentornet som landmärke i Nacka måste beaktas bättre. Vattentornet trängs in med 8- våningshus ganska tätt inpå och särskilt med visade framtida exploateringar mot väst och sydväst.

Buller från främst Värmdöleden (trots att den blir överdäckad rakt söderut) kommer att vara störande för många lägenheter. Man nämner, att detta löses med en "tyst sida", men det innebär ju att det finns en bullrig sida, och att lösa bullerfrågan på balkongerna genom att glasa in dem tycker vi förtar hela idén med en balkong, som man ju främst önskar ha som ett uterum med frisk luft och sol.

Sättet att redovisa trafiken är inte acceptabelt. Skönviksvägen planeras ansluta till ny huvudgata som får en direkt anslutning till Skvaltans trafikplats. Detta innebär ökad trafik på Skönviksvägen, Jarlabergsvägen och Lokomobilvägen med ökat buller och luftpåverkan för den aktuella bostadsbebyggelsen. Jarlabergsvägen kommer att förlängas söderut via överdäckningen så nya trafikmönster kommer att innebära påverkan bl a på den aktuella detaljplanen. Motorvägsbussarna österifrån kommer att ha hållplats med uppgång mot Jarlabergsvägen.

En stor andel av planerade bostäder i Nacka stad ligger i trafikstörda områden vilket bör analyseras i ett folkhälsoperspektiv.

Dagvattenfrågan behandlas också i ett alltför begränsat perspektiv. Den trädbevuxna svackan längs Lokomobilvägen har varit bra för lokalt omhändertagande av dagvatten inte bara för det aktuella området utan också för angränsande område.

Plantering av träd är lovvärda initiativ och låter bra, men de får inte planteras för nära byggnader och speciellt fönster, så att de tränger undan ljuset och i övrigt förmörkar miljön. Så görs vanligen idag i stadsplaneringen, även i Nacka. När man skall försöka få in lite natur på de alltför små ytor, som blir kvar efter exploateringen. Det gäller även i detta projekt, på Tändkulevägen, som blir en smal mörk gata, och i viss mån även på bostadsgårdarna. Trädplanteringarna längs Jarlabergsvägen förefaller bättre planerade på den bredare gatan och med träden på större avstånd från husen.

En del värdefull naturmark kommer att trängas undan och förstöras av planerade nybyggnationer, men vi anser ändå att detta kan accepteras med tanke på övriga fördelar samt närheten till Nyckelviken och Ryssbergen, som nämns i planhandlingarna. Vi ser positivt på att ett sammanhängande grönområde kommer att sparas söder om vattentornet och att en park planeras norr om vattentornet. Parken är dock liten och grönområdet brant ner mot Skönviksvägen.

Ryssbergen nämns nu som ofta annars som ett värdefullt rekreationsområde för nytillkommande boende samtidigt som exploatering planeras där. Vi tycker, att det är en självklarhet, att om man så kraftigt, som nu planeras bygger nya bostäder i centrala Nacka, så ökar behovet av allmänna nyttigheter som förskolor, skolor, äldreboenden idrottsplatser m.m. och även behov av närliggande natur-, lek- och rekreationsområden. Vi anser alltså, att inga exploateringar får göras i Ryssbergen. Stora arbeten har ju i Nacka kommun lagts ner på det mycket lovvärda projektet "Ekotjänster i Nacka", där man har sökt ta hänsyn till och använda naturen som en positiv resurs i stadsbyggnadsarbetet.

De översiktliga frågorna behöver lyftas fram. Planerade trafikplatser i Ryssbergen och Skvaltan intill Nyckelviken kommer att påverka entréerna till strövområdena och därmed deras kvalitet.


För Nacka Miljövårdsråd





Jan Åman
ordförande


Detta remissvar ligger på webben som
http://www.nackamiljo.se/yttrenspannarvagen.html


Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31  Älta
Telefon:
08-7733283
E-post:
jan@aman.se
www.nackamiljo.se