Nacka 2000-02-07
Nacka Miljövårdsråd

 

Till
Områdesnämnden Sicklaön
Miljö och samhällsplanering
Nacka kommun
131 81  Nacka
Fax: 7189454

 

Yttrande över Detaljplan för del av Atlas Copco, Sicklaön 83:22 m fl.

 

Vi är kritiska mot att stora delar av de föreslagna ombyggnaderna redan genomförts innan den demokratiska beslutsprocessen avslutats, stora ombyggnader av både byggnader och vägnät igångsattes redan innan svarstiden för den ursprungliga remissen gick ut i juni 1999.

Vi anser att detta område har ett bättre läge för stormarknad än Skvaltan, främst därför att det har bättre allmänna kommunikationer, men motsätter oss de stora utbyggnader som föreslås.
En utbyggnad skulle kunna skada övrig detaljhandel allvarligt inte bara i Nacka utan även i Stockholm och Värmdö.

Man bör ta större kulturhistorisk hänsyn, t ex bör man ej bygga på kulturhistoriskt värdefulla hus.

Vi motsätter oss den kraftiga utbyggnaden med höga hus i områdets östra del. Detta gäller dels utbyggnad österut av MM-huset samt att detta hus skulle kunna få byggas på till 30 meter över havet.
Vidare gäller det det nya stora huset närmast Planiarondellen. Här bör man istället överväga att bygga bostadshus.
Det tillkommande huset mellan Nacka station och MM-huset bör inte få gå upp till mer än 18-metersnivån (som huvuddelen av husen i stormarknadsområdet) mot föreslagna 30 meter.

Vi anser, i likhet med ett flertal remissinstanser och halva områdesnämnden (1999-12-07), att Järlaleden och Plaianvägen, liksom idag, skall vara försedda med ljusreglerade övergångsställen även efter ombyggnad av korsningen till "Planiarondellen".

Det är viktigt att förbättra gångförbindelsena mellan å ena sidan stormarknadsområdet och å andra sidan Saltsjöbanan (Nacka Station) och busstrafiken utefter Värmdövägen. Även skolvägen mellan bl a Alphyddan och Sickla skola måste förbättras, t ex genom ett bekvämt gångstråk som korsar Värmdövägen, Saltsjöbanan och Järlaleden planskilt.

Vi motsätter oss att Saltsjöbanan läggs om med en lång tidsödande omväg via Lugnet mellan Sickla och Henriksdal. En eventuell snabbspårväg från Gullmarsplan kan isället anslutas till Saltsjöbanan vid Henriksdal eller Sickla bro.

Slutsats

Detaljplanen bör inte tas enligt utställt förslag utan först omarbetas.

 

För Nacka Miljövårdsråd

 

Jan Åman
ordförande

Detta remissvar har lagts ut på webben som http://www.aman.pp.se/nmr/yttratlas.html


Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31  Älta
Telefon:
Hem: 7733283
Arb: 164632
Telefax:
Hem: 7732313
Arb: 347817
E-mail:
jan@aman.pp.se