Nacka 2000-02-07 | |||
Nacka Miljövårdsråd |
 
Till Områdesnämnden Sicklaön Miljö och samhällsplanering Nacka kommun 131 81 Nacka Fax: 7189454 |
 
 
Vi är kritiska mot att stora delar av de föreslagna ombyggnaderna redan genomförts innan den demokratiska beslutsprocessen avslutats, stora ombyggnader av både byggnader och vägnät igångsattes redan innan svarstiden för den ursprungliga remissen gick ut i juni 1999.
Vi anser att detta område har ett bättre läge för stormarknad än Skvaltan,
främst därför att det har bättre allmänna kommunikationer, men motsätter
oss de stora utbyggnader som föreslås.
En utbyggnad skulle kunna skada övrig detaljhandel allvarligt
inte bara i Nacka utan även i Stockholm och Värmdö.
Man bör ta större kulturhistorisk hänsyn, t ex bör man ej bygga på kulturhistoriskt värdefulla hus.
Vi motsätter oss den kraftiga utbyggnaden med höga hus i områdets östra
del. Detta gäller dels utbyggnad österut av MM-huset samt att detta
hus skulle kunna få byggas på till 30 meter över havet.
Vidare gäller det det nya stora huset närmast Planiarondellen. Här bör
man istället överväga att bygga bostadshus.
Det tillkommande huset mellan Nacka station och MM-huset bör inte få
gå upp till mer än 18-metersnivån (som huvuddelen av husen i
stormarknadsområdet) mot föreslagna 30 meter.
Vi anser, i likhet med ett flertal remissinstanser och halva områdesnämnden (1999-12-07), att Järlaleden och Plaianvägen, liksom idag, skall vara försedda med ljusreglerade övergångsställen även efter ombyggnad av korsningen till "Planiarondellen".
Det är viktigt att förbättra gångförbindelsena mellan å ena sidan stormarknadsområdet och å andra sidan Saltsjöbanan (Nacka Station) och busstrafiken utefter Värmdövägen. Även skolvägen mellan bl a Alphyddan och Sickla skola måste förbättras, t ex genom ett bekvämt gångstråk som korsar Värmdövägen, Saltsjöbanan och Järlaleden planskilt.
Vi motsätter oss att Saltsjöbanan läggs om med en lång tidsödande omväg via Lugnet mellan Sickla och Henriksdal. En eventuell snabbspårväg från Gullmarsplan kan isället anslutas till Saltsjöbanan vid Henriksdal eller Sickla bro.
Slutsats
Detaljplanen bör inte tas enligt utställt förslag utan först omarbetas.
 
För Nacka Miljövårdsråd
 
Jan Åman | |
ordförande |
Detta remissvar har lagts ut på webben som http://www.aman.pp.se/nmr/yttratlas.html
Nacka Miljövårdsråd |
Telefon: |
Telefax: |
E-mail: |