Nacka Miljövårdsråds träd Nacka 2007-12-11
Nacka Miljövårdsråd




Miljö- och stadsbyggnadsnämnden
KFKS 1998/159 214       Projekt 9309
Planenheten
Nacka kommun
131 81   Nacka
Fax: 7189454



Remissvar angående samråd om förslag till program för detaljplan för del av Tollare, fastigheten Tollare 1:160 m fl, delplan 1a, Tollare Träskväg


Nacka Miljövårdsråd avstyrker helt förslaget till vidare exploatering av planområdet vid Tollare Träsk av följande skäl:
 
1.1 Marken är värdefull naturmark för friluftsliv och rekreation
1.2 Tollare Träsk är en viktig fågelsjö med många sällsynta fåglar
1.3 Sällsynta arter finns - naturinventering saknas
1.4 Naturreservat som planeras måste utredas och fastställas först
1.5 69 år gammal detaljplan som kraftigt ändrats bör ej kunna åberopas
 
Dessutom:
2.1 Tveksamheter i planhandlingar
2.2 Kvaliteten för planprocessen måste förbättras
 
Se nedan för utförligare beskrivning under resp. punkt.




1.1   NATUROMRÅDE VÄRDEFULLT FÖR REKREATION OCH FRILUFTSLIV

Planområdet är ett viktigt, naturskönt och uppskattat rekreationsområde för ett stort antal boende i närområdet med ett rikt fågel-, djur- och växtliv. Länsstyrelsen har i sin bedömning av området beskrivit det som "ett av de mest intressanta områdena ur naturvärdessynpunkt"

När den pågående exploateringen av Tollare är klar kommer detta område vid Tollare Träsk att vara det enda större närrekreationsområdet för c:a 10 000 invånare. I tidigare planhandlingar för Tollare bruk hänvisas också till detta område för rekreation. Vi tycker därför, att en ärlig ambition, att bibehålla det lilla rekreationsområde som finns kvar borde visas i stället för att exploatera även denna mark med bostäder.

Nacka kommun har nyligen anställt en miljöexpert, som på senaste mötet med kommunen i Nacka Naturvårdsråd på ett utmärkt sätt presenterade vetenskapliga fakta av hur naturupplevelser positivt påverkar människor. En lång lista på dessa visades. Detta tycker vi är en utmaning för kommunala beslutsfattare att inte, som så ofta tidigare, ignorera detta utan nu ta hänsyn till sina specialister och därmed kommuninvånares välfärd och hälsa. Vi har sett alltför mycket av att detta åsidosätts framför byggherrars prioritering för hård exploatering av stränder och natur. Förutom uppenbara fördelar ser vi detta även ur ett samhälleligt ekonomiskt perspektiv som lönsamma satsningar.

Att anlägga promenadvägar ett fåtal meter från bostadsbebyggelse skapar ofelbart konflikter och även smygprivatiseringar av allmän mark. Detta har ju inträffat för andra områden, vilket vi påpekat tidigare, och tycker därför att det är mycket olämpligt att bädda för att liknande problem uppstår även här.

1.2   TOLLARE TRÄSK - VIKTIG FÅGELSJÖ

Naturen kring Tollare Träsk är klassad som regionalt intressant fågellokal. Många sällsynta fågelarter som finns här, är upptagna på EUs fågeldirektiv och ingår i det åtagande som Sverige gjort för nätverket Natura 2000.

Många fågelvänner söker sig till Tollare Träsk för att studera fåglar, som bor kring och häckar vid stränderna vår och höst.

Den planerade täta bebyggelsen och dess konsekvenser i form av biltrafik, m.m. kommer naturligtvis att allvarligt störa detta fågelliv.

1.3   SÄLLSYNTA ARTER

Området söder om Tollare Träsk är ett område med höga naturvärden. Tall- och granskog samt gamla ekar finns. Ovanliga insekter har påträffats, varav vissa rödlistade. Någon utförlig inventering av sällsynta och utrotningshotade arter är ännu inte gjord, varför flera sådana kan komma att upptäckas.

Vi anser att en exploatering inte får börja planeras innan resultatet av en sådan inventering är klart.

1.4   NATURRESERVAT

Nacka kommunfullmäktige har 1985 fattat ett principbeslut om att avsätta naturområden kring Tollare Träsk till naturreservat och detta planeras fortfarande. Länsstyrelsen har (som sagt) klassat området som mycket värdefullt ur natursynpunkt och Nacka kommun har bedömt Tollare Träsk som en ekologiskt känslig sjö.

Nacka Miljövårdsråd är naturligtvis positiv till detta, även om vi tycker att arbetet kunde gå fortare. Vi anser också att området måste utökas betydligt för att med någon större kvalitet kunna fungera som naturreservat. Det föreslagna planområdet bör ingå i naturreservatet. Vi anser därför, att naturreservatets gränser och övriga förhållanden fastställs innan någon detaljplan om exploatering påbörjas. Detta måste föregås av en noggrann inventering av naturen, vilket enligt uppgift inte gjorts från kommunens sida.

1.5   69 ÅR GAMMAL DETALJPLAN ÅBEROPAS

Den föreslagna detaljplanen sägs bygga på en detaljplan från 1938. Efter denna tid har emellertid mycket hänt inom området och i dess närhet. Bl. a. har en 70 kV kraftledning byggts, så att flera "gamla tomter" ligger i en kraftledningsgata, varför ursprungligt planområde minskat i östra delen. En påstådd jordförläggning av kraftledningen kommer ju inte medföra, att man kan återupprätta tomter där. Tomtstorlekar i den nya planen har ändrats och även antalet bostäder på kvarvarande mark m.m. Vi anser att den nya detaljplanen i det närmaste helt är förändrad i jämförelse med den ursprungliga, varför det inte finns något argument för att åberopa denna för en exploatering. Normalt strandskydd enligt dagens regler bör då också tillämpas. 64 år har ju generellt gjort att förutsättningarna för planering av området radikalt ändrats, och vi anser att kommunen måste ta hänsyn till detta.

Kommunen framhåller ofta att den har planmonopol, men vi ser sällan att detta används mot exploateringsönskemål. Vi anser därför att kommunen i detta projekt skall utnyttja sitt planmonopol, för att spara den lilla naturmark som finns kvar och inlemma den i kommande naturreservat.

2.1   PLANHANDLINGAR - VILSELEDANDE

Nacka Miljövårdsråd har ju genom åren studerat planhandlingar för åtskilliga stadsplaneärenden. Några gånger har vi i remissvar påpekat, att vi är mycket besvikna på, att vi i dessa så många gånger upptäckt felaktigheter, missledande, förskönande och manipulerande beskrivningar, otydliga kartor samt förskönande och missvisande perspektiv och bildmaterial. Tyvärr ser vi detta i viss mån upprepas även i detta ärende.

I många tidigare projekt ges ingen information om planerade eller ens pågående projekt som gränsar till planområdet, och bildbeskrivningar har gjorts utan att närliggande byggnation i t.o.m. samma projekt visas, varför en läsare av planhandlingen lätt får fel uppfattning.

I detta projekt får man ingen information om pågående och planerade exploateringar i närområdet. En detaljplan för hela området hade naturligtvis varit det bästa för en övergripande bedömning och även gett bättre möjligheter till en optimerad planering.

I miljöredovisningen står t.ex. att "inga kända lokaler för utrotningshotade växt- eller djurarter tas i anspråk". Man nämner däremot inte att någon utförlig inventering av detta inte gjorts.

Ändringar sedan ursprunglig detaljplan och dess konsekvenser undanhålls.

Nacka Miljövårdsråd anser, att om en samrådsprocess skall vara meningsfull, måste den baseras på korrekta och kompletta underlag, som har förmågan att rätt beskriva en framtida verklighet utan försök till vilseledande information.

2.2   KVALITETSPROGRAM FÖR PLANPROCESSEN

Nacka kommun genomför enligt vår erfarenhet många enkäter bland allmänhet och direkt berörda över olika verksamheter, såsom barn- och äldreomsorg, skola m.m. Detta tycker vi är mycket lovvärt och utgår från att enkätresultaten utgör underlag i en kontinuerlig kvalitetsförbättringsprocess.

Vi efterlyser, att en kontinuerlig kvalitetsförbättringsprocess också införs i stadsplaneprocessen. Även stadsplaneprocessens resultat d.v.s. samhällsutformningen bör vara föremål för kvalitetsarbetet och kommuninvånarnas värderingar inhämtas för återmatning till kommande projekt.

Nacka Miljövårdsråd anser, att en stor förbättringspotential på detta område finns och att en kraftfull förbättring är nödvändig, för att en god samhällsbyggnad skall erhållas, förstöring av värdefulla miljöer upphöra samt att miljö- och stadsbyggnad skall kunna återfå en trovärdighet hos oss och sannolikt även hos allmänheten.



För Nacka Miljövårdsråd



Jan Åman
ordförande

Detta remissvar har lagts ut på webben som http://www.nackamiljo.se/tollaretraskv.html


Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31  Älta
Telefon:
Hem: 7733283
Arb: 55378743
E-mail:
jan@aman.se