Nacka Miljövårdsråds träd
Nacka Miljövårdsråd är en partipolitiskt och religiöst obunden förening med både enskilda personer och ett stort antal nackaföreningar (bostadsföreningar, idrottsföreningar m.fl.) som medlemmar. Miljövårdsrådet ska verka för en god boende-, arbets-, trafik- och fritidsmiljö. Nacka Miljövårdsråd är remissorgan i kommunala planfrågor. Nacka Miljövårdsråd bildades 1969. Hemsida: http://www.nackamiljo.se/.
Nacka Miljövårdsråd
 
Nacka 2010-03-29





Stockholms Stadsbyggnadkontor
Registraturen
Box 8314
104 20   Stockholm

För kännedom:
Miljö- och stadsbyggnadsnämnden, Planenheten, Nacka kommun, 131 81   Nacka





Remissvar angående detaljplan för Slussen, S-Dp 2005-08976-54


Nacka Miljövårdsråd vill här framföra nedan följande synpunkter på förslagen till ombyggnad av Slussen. som ju berör oss nackabor i hög grad.

Nacka och Värmdö är två kranskommuner till Stockholm som växer snabbt, kanske är vi 300 000 om femtio år. De allmänna kommunikationen med Stockholm sker i dag och kommer med till visshet gränsande sannolikhet även under överskådlig framtid att ske med buss och i någon mån med tåg. Målet blir som nu Slussen även om man kan tänka sig att vissa bussar går direkt "upp på stan" till ex. Karl XII:s torg.

Mot bakgrund av detta kan man säga att Slussen i framtiden kommer att ha tre huvudfunktioner ett; slutstation och eventuell omstigning för kollektivresenärer från Nacka/Värmdö, två; leda biltrafiken ner från Hornsgatan och Katarinavägen till Skeppsbron, tre; släppa ut vatten från Mälaren.

Det är av yttersta vikt att dessa tre huvudfunktioner beaktas och att "shopping" och liknande inte tillåts inverka på väsentligheterna i området, även om det är med tanke på finansieringen och kanske också av ren politisk opportunism kan vara frestande.

Slussen är ett blåshål, ett blåsut som det hette förr. Som anländande resenär försöker man som gångtrafikant så snabbt som möjligt komma i lä nere i Gamla Stans gränder. Alla lättklädda människor som strövar runt på presentationsbladen över det framtida Slussenområdet är en enfaldig utopi, kanske ett sätt att "sockra" förslaget.

Den nuvarande bussterminalen är funktionell även om miljön är milt sagt schavig, problemen börjar när resenärerna skall upp på tunnelbaneperrongen. Systemet med att bussarna slipper backa är bra även om passagerarna tvingas korsa bussarnas färdväg.

Förslaget att bussarna tvingas backa ut vid avfärd är vi tveksamma till. Redan vid nuvarande trafikmängd avgår ibland fem bussar under samma minut från bussterminalen samtidigt som nya bussar kör fram till avgångshållplats. Att backa med ledbussar är alltid mycket svårt, att klara detta med så många bussar i rörelse samtidigt verkar som en närmast omöjlig uppgift, vi befarar att den föreslagna bussterminalen inte kommar att klara av trafikbehovet.

Plats för saltsjöbadståget måste finnas på nya Slussen. Det nuvarande tåget fungerar bra och en förändring är orimligt kostsam och inte till någon vinst.

Bron ner mot Skeppsbron verkar väldigt bred tycker Nacka Miljövårdsråd, lite av motorväg över det hela.

Om de planerade byggnaderna undviker vi att ha några synpunkter, med undantag av det hus som heter C1. Det borde inte byggas, det verkar vara en klumpeduns mitt i blickfånget Det vore av värde om man som betraktare kunde uppfatta lite av den ursprungliga topografin på platsen.

De planerade tillkommande vattenytorna vid själva slussen tycker vi att är mycket värdefulla. Det går att förstå att vi är vid ett sund eller kanske snarare en kort ström. Nuvarande slussenområdet är på den punkten väldigt misslyckat.

Nacka Miljövårdsråd är i grunden positiva till förslaget och inser som andra förnuftiga människor att det nuvarande klöverbladssystemet har tjänat ut.

Tidens vurmande för gallerier och shopping får dock inte påverka områdets huvudfunktion som trafikplats.


För Nacka Miljövårdsråd




Jan Åman
ordförande

Detta remissvar har lagts ut på webben som http://www.nackamiljo.se/slussen.html

Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31  Älta
Telefon:
Hem: 7733283
Arb: 55378743
E-mail:
jan@aman.se