Nacka Miljövårdsråds träd
Nacka Miljövårdsråd är en partipolitiskt och religiöst obunden förening med både enskilda personer och ett stort antal nackaföreningar (bostadsföreningar, idrottsföreningar m.fl.) som medlemmar. Miljövårdsrådet ska verka för en god boende-, arbets-, trafik- och fritidsmiljö. Nacka Miljövårdsråd är remissorgan i kommunala planfrågor. Nacka Miljövårdsråd bildades 1969. Hemsida: http://www.nackamiljo.se/.
Nacka Miljövårdsråd
 
Nacka 2008-11-28




Stockholms läns landsting
Regionplane- och trafikkontoret
Box 4414
102 69   Stockholm
rtk@rtk.sll.se
Fax: 7372566






Remissvar beträffande förslag till regional utvecklingsplan 2010 för Stockholmsregionen (RUFS 2010).

RUFS 2010 har inte tagit tillräcklig hänsyn till att man för att klara klimatet måste upphöra med att använda fossila drivmedel. Vidare måste även direkt giftiga utsläpp av kolväten, kväveoxider och partiklar begränsas. Detta samt Jordens begränsade oljefyndigheter kan förväntas leda till att betydligt ökade kostnader för biltrafik, något som givetvis måste slå igenom på regionplaneringen med kraftigt ökad satsning på kollektivtrafik och begränsning av biltrafiken. Vi uppfattar inte att RUFS 2010 tagit tillräcklig hänsyn till detta.

En mer rimlig regionplanering för framtiden ges exempelvis i SIKA Rapport 2008:6 "Infrastrukturplanering för ökad transportpolitisk måluppfyllelse i storstäder. En fallstudie i Stockholmsregionen". Här föreslår man nya pendeltågslinjer och ett nät för spårbilar.

Trängselproblemen på vägarna går inte att åtgärda genom att bygga ytterligare vägar. Sättet att förbättra framkomligheten på vägarna är istllet att satsa på förbättrad kollektivtrafik samt att reglera trängselavgifterna så att allvarlig trängsel inte lägre uppstår.

Trängselavgifter bör övervägas på fler vägavsnitt efter konsekvensanalys. Trängselavgifter för Saltsjö-Mälarsnittet bör övervägas. Märkligt nog verkar trängselavgifter över huvud tagit inte nämnas i RUFS 2010.

Alternativet "Fördelad" i RUFS 2010 bör inte komma på fråga men även alterenativet "Tät" anger alltför mycket utbyggnad av motorvägar. Motorvägar som Förbifart Stockholm och Österleden (Östlig förbindelse) leder till ökad biltrafik och bör helt utgå ur planeringen.

Vi anser inte heller att en ytterligare Skurubro behövs givet att biltrafiken kan begränsas med bibehållna goda kommunikationer. Framförallt måste de trafikfarliga på- och avfarterna på Björknässidan byggas om.

Vi anser att det är synnerligen angeläget att bevara Stockholstraktens gröna kilar och speciellt hela det stora skogsområdet i centrala Nacka med Erstaviksområdet. Vi avvisar helt att som anges på plankartorna bebygga en del av detta område kring Sågtorp och Gungviken, detsamma gäller bebyggelse på Ryssbergen. I båda dessa fall anger Nackas gällande översiktsplan att områdena ska fortsätta att vara grönområden medan kartorna i RUFS 2010 utpekar dem som bebyggelseområden.

Vid planering av bebyggelse är det viktigt att respektera strandskyddet samt att bevara små grönområden nära bostäder.

Det föreslås i projekt Danvikslösen att låta Saltsjöbanan och Värmdövägen/leden byta plats mellan Danvikstull och Sickla. Den föreslagna omläggningen av Saltsjöbanan finner vi orimlig. Vi oroar oss för att det skulle bli en mycket långvarig avstängningsperiod (minst tre år) utan spårtrafik under den tid ombyggnaden genomföres samtidigt som det kan förväntas bli ett omfattande trafikkaos för all buss- och biltrafik. Ännu mer orimligt finner vi förslaget från SL att man skulle kunna lägga ned Saltsjöbanan mellan Slussen och Sickla. Saltsjöbanan bör få behålla sin nuvarande sträckning men ytterligare sträckor bör byggas ut till dubbelspår för att kunna ge bättre kapacitet och mindre risk för förseningar. Skulle projekt Danvilslösen ändå genomföras är det viktigt att busstrafiken mellan Värmdövägen (vid Sickla station) och Danvikstull inte får försämrade förhållanden.

Det är väsentligt att förbättra kollektivtrafiken så att en större andel av trafikanterna väljer att åka kollektivt, vilket minskar biltrafiken.

Under en avsevärd tid framöver kan man förvänta sig att det mesta av kollektivtrafiken för Nackas och Värmdös drygt 120000 innvånare kommer att ske med buss. Bussarna till och från Stockholm måste ges egna filer så långt rimligt möjligt. Att anlägga en tunnelbanelinje med slutstation vid Forum Nacka skulle troligen, trots de höga kostnaderna, leda till försämrad kollektivtrafik för flertalet Nacka- och Värmdöbor med ett extra byte med extra väntan. Ambitionen vid planeringen bör vara att ingen ska behöva byta mer än högst två gånger för en resa mellan bostad och arbete med kollektivtrafiken.

De flesta resenärer i området sätter stort värde på att kollektivtrafiken snabbt tar oss till Slussen, som är den plats i Stockholms som är näst bäst användbar som bytesstation. Dock är dagens gångvägar mellan olika plattformar och busshållplatser vid Slussen för trånga.

Den nya omstigningsplatsen efter en ombyggnad av Slussen måste ges ordentlig kapacitet som även klarar den sannolikt kraftiga befolkningsökningen som är att vänta i Nacka och Värmdö. Kanske måste en del bussar fortsätta upp på stan eller till någon annan tunnelbane- eller pendeltågsstation.

För Nacka och Värmdö torde även finnas en stor potential för såväl varu- som persontransporter med båttrafik, undersök potential med ett modernt färjenät.

Motorvägsbyggen har i flera fall gjort det svårare att byta mellan olika busslinjer. En nyligen anlagd motorvägshållplats på Värmdöleden mitt för Foum Nacka har underlättat byten. Vi föreslår att man för bättre omstigning inrättar hållplatser för motorvägsbussar på ytterligare två ställen:

  • På Tyresövägen vid Ekstubben (Ältavägens anslutning, belägen i Stockholms stad).
  • På Värmdöleden vid Björknäs (för Värmdötrafiken).

Sammanfattning: Nacka Miljövårdsråd anser att det synnerligen viktigt att ta större klimathänsyn, att i sin helhet bevara Erstaviks skogar samt värdefulla mindre grönområden nära bostadsområden, att undvika stora vägbyggnadsprojekt samt att satsa på förbättrad och renare kollektivtrafik.


För Nacka Miljövårdsråd



Jan Åman
ordförande

Detta remissvar har lagts ut på webben som http://www.nackamiljo.se/rufs2010.html


Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31  Älta
Telefon:
Hem: 7733283
Arb: 55378743
E-mail:
jan@aman.se