|
||||
Nacka Miljövårdsråd |
Nacka 2002-01-14 |
Stockholms läns landsting Regionplane- och trafikkontoret Box 4414 102 69 Stockholm rtk@rtk.sll.se Fax: 7372566 |
Vi anser att det är synnerligen angeläget att bevara Stockholstraktens gröna kilar och speciellt hela det stora skogsområdet i centrala Nacka, d v s Erstaviksområdet och det friluftsområde som ofta oegentligt betecknas som "Nackareservatet". Att bebygga en del av detta område kring Sågtorp och Gungviken som föreslås anser vi som helt orimligt. Därför behöver inte heller Saltsjöbanan någon station vid Sågtorp.
Den föreslagna omläggningen av Saltsjöbanan oroar oss mycket. Saltsjöbanan har sedan 1893 ett bekvämt insteg med plattformar i samma nivå som ett vagnsgolv utan hjulhus, vilket väl i övrigt i Sverige endast tunnelbanan och Arlanda express har. Nu körs vid behov tåg med 6 vagnar på Saltsjöbanan. Snabbspårvägens låggolvsvagnar tar betydligt färre sittande per vagn (bl a p g a de skrymmande hjulhusen) och mycket färre vagnar per tåg. En eventuell omläggning av Saltsjöbanan mellan Sickla och Heriksdal via Lugnet skulle leda till en icke acceptabel ökning av restiden till Slussen. Vidare oroar vi oss för att det skulle bli en mycket långvarig avstängningsperiod utan spårtrafik under den tid plattformssänkning m m genomföres. Saltsjöbanan bör få behålla sin nuvarande sträckning men ytterligare delar bör byggas ut till dubbelspår för att kunna ge bättre kapacitet och mindre risk för förseningar.
Att anlägga en tunnelbanelinje med slutstation vid Nacka Forum skulle troligen, trots de höga kostnaderna, leda till försämrad kollektivtrafik för Nacka- och Värmdöborna med för många ett extra byte med extra väntan. De flesta resenärer i området sätter stort värde på att kollektivtrafiken snabbt tar oss till Slussen, som är den plats i Stockholms som är näst bäst användbar som bytesstation. Dock är dagens gångvägar mellan olika plattformar och busshållplatser vid Slussen för trånga. Det skulle vara en stor fördel om även pendeltågen i framtiden hade en station i anslutning till Slussen.
Vi motsätter oss Österleden. Den saknar betydelse för kollektivtrafiken och kommer att leda till ökad biltrafik.
Vi anser inte heller att en utbyggnad av Skurubron behövs. Däremot måste de trafikfarliga på- och avfarterna på Björknässidan byggas om.
Trängselproblemen på vägarna går inte att åtgärda genom att bygga ytterligare vägar. För att minska biltrafiken bör man införa styrande trängselavgifter för biltrafik, främst i området innanför tullarna i Stockholm. Avgifterna bör vara högst under rusningstid och kan slopas under nätter och helger.
Det är väsentligt att förbättra kollektivtrafiken så att en större andel av trafikanterna väljer att åka kollektivt, vilket minskar biltrafiken. Detta bör bl a ske genom att införa ytterligare kollektivtrafikfält för busstrafiken. Motorvägsbyggen har i flera fall gjort det svårare att byta mellan olika busslinjer. Vi föreslår att man för bättre omstigning inrättar hållplatser för motorvägsbussar på tre ställen:
En eventuell ombyggnad av trafikmaskineriet vid Slussen och föreslagen förlängning av snabbspårvägen till Slussen skulle kunna medföra att utrymmet för trafiken mot Nacka och Värmdö kan komma att minska. Det är viktigt att trafiken mot Nacka och Värmdö även i framtiden får minst samma utrymme som nu till sitt förfogande vid Slussen.
Det föreslås att dra om Värmdövägen/leden mellan Danvikstull och Sickla. Skulle detta genomföras är det viktigt att busstrafiken mellan Värmdövägen (vid Sickla station) och Danvikstull inte får försämrade förhållanden.
Sammanfattning: Nacka Miljövårdsråd anser att det synnerligen viktigt att i sin helhet bevara Erstavik och ''Nackareservatet'', att undvika stora vägbyggnadsprojekt samt att satsa på förbättrad kollektivtrafik.
Jan Åman | |
ordförande |
Nacka Miljövårdsråd
|
Telefon:
|
Fax:
|
E-mail:
|