Nacka 2002-04-02
Nacka Miljövårdsråd




Områdesnämnden Fisksätra/Saltsjöbaden
Miljö & Stadsbyggnad
Nacka kommun
131 81   Nacka
Fax: 7189454




Remissvar angående program för detaljplan för sport- och kulturhall på fastigheten Erstavik 26:1, ''Gröna Dalen''.


Den korta remisstiden har allvarligt försvårat för oss att göra en allsidig bedömning av förslaget. Ett projekt av detta slag kräver en omfattande diskussion, vilket nu inte hinns med. Vi finner det inte realistiskt att hallen skulle kunna stå färdig hösten 2003 och finner därför att det inte var lämpligt att besluta om det höga tempot för detta planärende.

Det har anförts att det skulle vara ett krav från Svenska Basketbollförbundet (http://www.basket.se) att antalet sittplatser ska vara minst 1200. Detta krav gäller emellertid endast i den högsta serien (om 10 lag), kallad BasketLigan. Laget från Saltsjöbaden spelar emellertid i näst högsta serien, kallad BasketEttan, där man i den nyligen avslutade serien kom på placering 8 av 11 lag i norra gruppen och därmed klarade sig kvar utan att behöva kvala för detta. För spel på denna serienivå ställer basketförbundet ett krav på 300 sittplatser i hallen. För spel i närmast lägre serie ställs inget krav på åskådarplatser.

Vidare har det anförts att anläggningen måste stå klar till EM i basketboll 5-14 september 2003. Enligt Svenska Basketbollförbundet kommer emellertid de 16 i EM deltagande lagen att spela gruppspel i Borås, Norrköping, Luleå och Södertälje, varefter slutspel följer i Globen i Stockholm. Kvalet till EM pågår redan och spelas i respektive länder med en hemma- och en bortamatch mot alla andra inom varje kvalgrupp. Senaste mästarlag och arrangörslandet Sverige är direktkvalificerade till två av de 16 slutspelsplatserna. För internationellt spel är kravet på åskådarplatser 3500.

Vi sympatiserar med Saltsjöbadens IFs försök att samla ungdomar från Fisksätra och Saltsjöbaden till en gemensam sportanläggning. Det finns emellertid inget program som visar hur anläggandet av denna sporthall skulle bidra till den önskade integrationen mellan ungdomar från Fisksätra och Saltsjöbaden. Speciellt kan det knappast vara detta syfte som ligger bakom förslaget att bygga för 1200 åskådare och mer än 500 bilplatser.

Området ''Gröna Dalen'' är idag ett flitigt utnyttjat relativt ostört grönområde med bl a cykelvägar och en promenadväg kallad ''Lugna promenaden'' samt koloniområden. Vidare utgör området spridningskorridor för flora och fauna mellan Skogsö och Erstavik. De föreslagna anläggningarna kring och söder om Saltsjöbadsleden skulle skulle på ett allvarligt sätt skära av denna spridningskorridor. Med tanke på att Erstavik är av riksintresse finner vi det inte rimligt med dessa anläggningar.

Kommunen antas betala för anläggandet av all parkering och alla vägar. Ett av Saltsjöbadens IF helägt aktiebolag antas få hyra platsen för själva sporthallen mot en tomrättsavgäld.

Uppgiften i programförslaget att det bara skulle vara 500 m mellan Fisksätra station och hallen är vilseledande, gångvägen mellan stationsplattformen och entrén till sporthallen blir istället ca 750 m. Bristen på bekväma allmänna kommunikationer till platsen gör att denna plats inte är lämplig för en hall med så många åskådarplatser.

Driftekonomin för anläggningen tycks bygga på antagandet att kommunen höjer aktivitetsbidragen till klubbar som ordnar aktiviteter för ungdomar under 20 år och samtidigt höjer avgifterna för att hyra lokaler i kommunens sporthallar. Läget utan goda allmänna kommunikationer torde allvarligt försvåra möjligheten att genom att dra dit andra typer av arrangemang få ekonomin att gå ihop.

Problemet med den föreslagna anläggningen är att Saltsjöbadens IF vill ha plats för 1200 åskådare och därför planerat för mer än 500 parkeringsplatser i den nu trafikfria ''Gröna Dalen'' samt en separat avfart från motortrafikleden för att endast trafikförsörja denna anläggning. Av den föreslagna parkeringen utformas en stor del som två grusade fotbollsplaner, en fullstor för 11-mannalag och en mindre 7-mannaplan, dessa fotbollsplaner utnyttjas för parkering vid större arrangemang i hallen. Trots det stora antalet parkeringsplatser kan man befara att det vid arrangemang i hallen parkeras på Båthöjden och Igelbodaplatån.

Förslaget innebär att man bygger en anslutning av lägre standard på motortrafikleden Saltsjöbadsleden och hastighetsbegränsar leden till 50 km/h. Denna åtgärd på en väg byggd för högre hastighet kommer med all sannolikhet att leda till att en betydande del av bilisterna överskrider den nya hastighetsbegränsningen. Detta i kombination med att det inte föreslås någon annan rimlig gångväg mellan den tänkta 11-mannaplanen söder om Saltsjöbadsleden och Tippen än att gå på Saltsjöbadsleden kommer att leda till en mycket farlig trafikmiljö.

Vi finner att det föreslagna läget skulle kunna komma i fråga för en hallanläggning med betydligt färre åskådarplatser, t ex de 300 platser som krävs för basketspel på nuvarande serienivå. Den föreslagna 7-mannaplanen och de permanenta platserna mellan denna och hallen skulle då kunna vara rimliga som parkeringsytor om man skulle kunna finna en annan lösning på den svåra frågan med trafikförsöjningen. Man kan t ex studera konsekvenserna av att leda trafiken från hallen norrut på Svartkärrsstigen och sedan österut till Fisksätravägen/Fidravägen om man anlägger farthinder. Det är väsentligt att man bevarar befintlig gång- och cykelväg ner mot och under Saltsjöbadsleden samt lämnar området söder om leden oexploaterat. Vidare är det viktigt att studera hur man kan separera mopedtrafiken från promenadvägarna.

Hallen har betecknats som sport- och kulturhall. Akustiken i en hall av detta slag torde starkt begränsa de kulturinslag för vilka hallen är lämplig, såvida man inte lägger ner ett ordentligt arbete och en merkostnad på att erhålla en akustik som är lämplig även för kultrarrangemang.

Vill man i Nacka bygga en sporthall för så många åskådare som 1200 kan vi tänka oss att man utreder två förslag:

  1. Vid nuvarande Nacka Sporthall. På parkeringen norr om nuvarande hall finns utrymme för en ytterligare hall. Vid stora arrangemang skulle delar av parkeringen kring Nacka Stadshus och Forum kunna utnyttjas.
  2. I nära anslutning till Fisksätra station. Man kan t ex överdäcka en del av parkeringen söder om Fisksätravägen samt eventuellt vägen och spåret. Läget skulle inbjuda till kollektivtrafik varför 1200 åskådare inte skulle behöva så mycket som de föreslagna mer än 500 parkeringsplatserna. Delar av parkeringen söder om Fisksätravägen skulle kunna göras i två plan för att täcka det nödvändiga behovet under förutsättning att parkering för sporthall, centrumanläggning och boende samutnyttjas.

Slutsats: Det nuvarande förslaget bör dras tillbaka och man bör utreda behovet av en sporthall med så många åskådarplatser som 1200 i Nacka och, om detta behov föreligger, söka en lämplig plats med goda allmänna kommunikationer för en sådan anläggning. Alternativt skulle det föreslagna läget kunna utnyttjas för en sporthall för ca 300 åskådarplatser om man kan finna annan trafikförsörjning och lämna området söder om och kring Saltsjöbadsleden samt området kring befintlig gångväg mellan hallens föreslagna placering och området söder om leden orörda.

Det är väsentligt att man upphör med att driva detta planärende i ett högt uppskruvat tempo.


För Nacka Miljövårdsråd



Jan Åman
ordförande

Detta remissvar har lagts ut på webben som http://www.aman.pp.se/nmr/progrgronadalen.html

Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31  Älta
Telefon:
Hem: 7733283
Arb: 55378206
Fax:
Arb: 55378601
E-mail:
jan@aman.pp.se