Nacka 2000-06-19
Nacka Miljövårdsråd

 

 

Till
Miljö & Stadsbyggnad
Nacka kommun
131 81  Nacka
Fax: 7189454
E-post: Thomas.Brundin@Nacka.se

 

 

Remissvar angående Program för revidering av översiktsplan för Nacka

 

Enligt gällande plan från 1991 skall Nacka vara en grön kommun. Det målet måste bibehållas trots att kommunen står inför ett hårt expansionstryck på grund av befolkningstillväxten i regionen. Vi vill då särskilt värna om de större sammanhängande grönområdena i kommunen, Erstavik-"Nackareservatet", Velamsund och Nyckelviken. Kommunen måste aktivt bidraga till att dessa kan förbli i princip i nuvarande skick.

Förutom de större kvarvarande grönområdena måste andra ur ekologisk synvinkel viktiga områden skyddas. Sådana områden är stränder och våtmarker, områden som spelar stor roll i ekosystemet. Nackas 40 småsjöar är i detta sammanhang av stor vikt. Här har kommunen under många år visat stor tvehågsenhet. Miljövårdsrådet hoppas på en bättring härvidlag.

I kapitlet, Omgivningsmiljö, tas luftföroreningarna upp. Vad Nacka kan göra för att minska dessa är i första hand att understödja kollektivtrafiken i dess olika former samt undvika större förtätningar i perifera områden, som till exempel Skogsö och Älgö, områden som ej förmår "bär upp" en reguljär kollektivtrafik.

Spill- och dagvattenavlopp från bebyggelse och vägar är ett problemområde som kan skrivas mycket om, framför allt i en skärgårdskommun som Nacka med grunda jordar och mycket fritidsbebyggelse. Vi anser naturligtvis att allt avloppsvatten och i vissa sammanhang även dagvattnet skall renas. Vi menar emellertid att fastighetsägare inte skall tvingas ansluta sig till kommunalt avlopp om vederbörande kan lösa frågan lika bra eller bättre på annat sätt. Framdragningen av vatten och avlopp tvingar nu, av ekonomiska skäl, fram förtätningar som av andra skäl är mindre lämpliga. Flera av de ämnen, till exempel urin ock fekalier, är i grunden värdefulla näringsämnen som blir till ett reningsproblem i samma stund som de blandas med ett annat värdefullt ämne, nämligen rent vatten - som ju bara är ett transportmedium i detta sammanhang. Det måste finnas klokare sätt att omhänderta dessa ämnen och Nacka kommun borde visa lite större beredvillighet att stödja sådana ambitioner när dom uppenbaras. Vi hänvisar till de av kommunen antagna "Kriterier för kretslopp i Nacka - Vatten och avlopp" där behovet av av teknisk utvecklig av enskilda VA-lösningar för regional avsättning an näringsämnen poängteras särskilt. Lokala lösningar bidrar till att förhindra att brist på vatten uppkommer, i sin rapport till kommunen om Älgö av 2000-04-25 skriver Lektor Bo Olofson, KTH: "Eftersom huvuddelen av vattenförbrukningen utgörs av BDT-vatten skulle en återföring förändra hela vattenbalansen och problem med vattenförsörjningen skulle överhuvud taget inte uppstå."

Vi motsätter oss den snabba utbyggnadstakt som förutsättes under några av de kommande åren i avsnittet om befolkningsförändring, båda alternativen svarar mot en allför snabb utbyggnad av Nacka. Mer rimligt vore en utbyggnad som leder till en årlig befolkningsökning med högst 1%, d.v.s. ungefär som hittils. Vi instämmer i att den f.d. industrimarken på Sicklaön är lämplig för bebyggelse med bostäder och icke störande arbetsplatser men anser att utbyggnaden bör ske långsammare för att undvika att det senare uppstår brist på mark lämplig för bebyggelse. Vi anser inte att Gungviken-Sågtorpsområdet, Tollare eller annan mark som aldrig varit bebyggd bör bebyggas. På Älgö där ett enigt fastighetskollektiv motsatt sig en förtätning motsätter även vi oss en förtätning. På motsvarande sätt måste man även i Boo ta hänsyn till fastighetsägarnas synpunkter.

Buller tas upp i programmet. Vår mening är att buller är en förorening och skall behandlas som en sådan. Uppsättning av bullerplank och/eller trädplanteringar skulle dämpa olägenheten. Kommunen bör ta ett initiativ härvidlag.

Vi motsätter oss byggande av Österleden och en ny Skurubro. Istället bör kollektivtrafiken förbättras så att fler väljer att åka kommunalt vilket avlastar vägnätet.

Det nuvarande systemet med buss- och tågtrafik från alla delar av Nacka till Slussen bör bibehållas men kan kompletteras med vissa bussar till en pendeltågsstation. En tunnelbanelinje som slutar vid Nacka Centum med ny bussterminal där skulle leda till fler byten och därför en försämring för kollektivresenärerna. I samband med en utbyggnad av snabbspårvägen mot Nacka är det väsentligt att man inte försämrar Saltsjöbanan genom att t ex låta den ta en omväg via Lugnet.

Det är väsentligt att cykelvägnätet byggs ut så att det bildar en sammanhängande helhet. Exemelvis finns cykelbana från Älta till Nackanäs där den abrupt tar slut med en synnerligen trafikfarlig fortsättning.

Färjetrafik behandlas. Problemet med Gåsö kommer då osökt upp för oss. Kommunen borde undersöka om inte reguljära båtturer kunde angöra Gåsö såsom mängder av andra öar angörs.

Givetvis kräver utvecklingen på IT-området att bredband snarast byggs till alla delar av Nacka, inte endast de angivna delarna.

Renhållningen har behandlats summariskt i planen, det tycker vi är fel eftersom frågan är synnerligen viktig. Här gäller, som vad gäller avlopp, att det är först när restprodukter blandas som det blir till avfall, dessförinnan är det en råvaruresurs, men att begära att alla kommuninnevånare själva skall frakta dessa fraktioner till speciella platser är inte helt självklart - tvärt om.

Sprängning av berg tas inte upp - det borde ha gjorts. Miljövårdsrådet menar att sprängning av berg i dagen bör ske med stor restriktion. Skadorna är mer än något annat oreparabla.

Nacka Miljövårdsråd tycker programmet för revidering av översiktsplan är välskrivet och på det hela taget lättförståeligt, men helheten störs tyvärr av ett flertal sakfel. Exempel: På kartan över bensinstationer på sid. 49 saknas ungefär hälften av Nackas bensinstationer. Den föreslagna fjärrvärmedragningen i Älta är sedan länge byggd och tagen i drift. Kartan över cykelvägar på sid. 61 inkluderar spår kring Hellasgården för vilka länsstyrelsen förbjudit cykling medan andra bra cykelvägar saknas. Påståendet att endast Stockholms och Värmdö kommuner i länet har större inflyttningsnetto än Nacka är fel eller gammalt, gäller ej för 1999.

Vi saknar det Agenda-21-dokument som skulle ha kunnat ge programmet ett perspektiv värdigt en ekokommun. Vidare saknar vi ett antaget miljöprogram som stöd för programmet för översiktsplan.

 

För Nacka Miljövårdsråd

 

Jan Åman
ordförande

Detta remissvar har lagts ut på webben som http://www.aman.pp.se/nmr/overplan.html


Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31  Älta
Telefon:
Hem: 7733283
Arb: 164632
Fax:
Arb: 347817
E-mail:
jan@aman.pp.se