Nacka Miljövårdsråds träd
Nacka Miljövårdsråd är en partipolitiskt och religöst obunden förening med både enskilda personer och ett stort antal nackaföreningar (bostadsföreningar, idrottsföreningar m.fl.) som medlemmar. Miljövårdsrådet ska verka för en god boende-, arbets-, trafik- och fritidsmiljö. Nacka Miljövårdsråd är remissorgan i kommunala planfrågor. Nacka Miljövårdsråd bildades 1969. Hemsida: http://www.aman.pp.se/nmr.
Nacka Miljövårdsråd
Nacka 2002-12-13



Vägverket
Region Stockholm
Box 4202
171 04   Solna
Fax: 6270923

Kopia: Nacka kommun, att.: Jan Skoog



Remissvar angående ombyggnad av väg 260, Planiavägen - Nackanäsvägen mellan Järlaleden och Nackanäsbron.


Nacka Miljövårdsråd är mycket positiva till förslaget i stort, vi har vid ett flertal tillfällen i remissvar till kommunen framhållit att ett allvarligt problem är att Nackas cykelvägnät inte är sammanhängande, med just denna sträcka som det tydligaste exemplet.

Vi finner problemen med cykeltrafiken genom Nysätra så allvarliga att man snarast med lite färg på gatan och ett par skyltar bör klargöra för cyklister och bilister hur cyklister som kommer in i Nysätra via cykelbanan på Nackanäsbron skall fortsätta sin färd. Vi instämmer i den kritik som riktats mot detta område från cykelfrämjandets, vägverkets och kommunens Cykelvägsanalys Nacka 2002 - grupp 4.

En viktig aspekt som inte tillgodoses av förslaget men som diskuterades på samrådsmötet är att en hel del av cykel- och gångtrafiken från Nackanäs vill fortsätta på Nysätravägens västra del för att runda Kyrkviken mot centrala Nacka och omvänt, med denna väg slipper man mycket besvär med biltrafik. Därför måste man i anslutning till den västra av Nackanäsvägens båda korsningar med Nysätravägen anlägga lämplig plats för cylister och gående att korsa Nackanäsvägen.

Den rondell som föreslås i korsningen mellan Nackanäsvägen, Planiavägen och Gillevägen är bra ur synpunkten att få ned hastigheten på biltrafiken, men vi är oroliga för att den täta busstrafiken från Nackanäsvägen mot Gillevägen kan få problem. Enligt huvudförslaget måste bussarna, huvudsakligen långa ledbussar, först svänga höger för att sedan köra ett halvt varv vänster genom en mycket snäv rondell och slutligen svänga kraftigt höger igen. Eftersom kurvradien är nära gränsen för vad en ledbuss klarar kan man befara att en buss som kommer in obetydligt fel i rondellen kan tvingas backa och få försöka igen. Kan man inte garantera att detta fungerar väl, även efter snöfall, bör man överväga det alternativa förslaget med en trevägskorsning (i princip som nu) men att på annat sätt utforma platsen så biltrafiken tvingas sakta in.

Vi emotser tacksamt framtida material om Nackanäsvägens ombyggnad på remiss eller för kännedom. Vi skulle uppskatta om material av detta slag, i likhet med Nacka kommuns planer, i fortsättningen görs tillgängliga på webben.


För Nacka Miljövårdsråd



Jan Åman
ordförande

Detta remissvar har lagts ut på webben som http://www.aman.pp.se/nmr/nackanasv.html

Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31  Älta
Telefon:
Hem: 7733283
Arb: 161039
Fax:
Arb: 163969
E-mail:
jan@aman.pp.se