Hotet mot Erstaviksområdet är återigen påtagligt. Denna gång är det kommunen i sin översiktsplan och landstingets Regioplane- och trafikkontor som i sitt förslag till regional utvecklingsplan 2001 för Stockholmsregionen (RUFS 2001) föreslår omfattande bostadsbebyggelse av Sågtorps- och Gungviksområdet inom Erstaviksområdet med ny station på Saltsjöbanan.
Vi anser att det är synnerligen angeläget att bevara Stockholstraktens gröna kilar och speciellt hela det stora skogsområdet i centrala Nacka, d v s Erstaviksområdet och det friluftsområde som ofta oegentligt betecknas som "Nackareservatet".
Vidare föreslår de en omläggning av Saltsjöbanan som oroar oss mycket. Saltsjöbanan har sedan 1893 ett bekvämt insteg med plattformar i samma nivå som ett vagnsgolv utan hjulhus, vilket väl i övrigt i Sverige endast tunnelbanan och Arlanda express har. Nu körs vid behov tåg med 6 vagnar på Saltsjöbanan. Snabbspårvägens låggolvsvagnar tar betydligt färre sittande per vagn (bl a p g a de skrymmande hjulhusen) och mycket färre vagnar per tåg. En eventuell omläggning av Saltsjöbanan mellan Sickla och Henriksdal via Lugnet skulle leda till en icke acceptabel ökning av restiden till Slussen. Vidare oroar vi oss för att det skulle bli en mycket långvarig avstängningsperiod utan spårtrafik under den tid plattformssänkning m m genomföres. Saltsjöbanan bör få behålla sin nuvarande sträckning men ytterligare delar bör byggas ut till dubbelspår för att kunna ge bättre kapacitet och mindre risk för förseningar.
Bakgrunden är att stockholmspolitikerna vill ''shanghaia'' Saltsjöbanan mellan Henriksdal och Slussen för att kunna transportera de ca 20000 invånarna i Hammarby Sjöstad till Slussen utan att ägna någon större tanke på de mer är 100000 som bor i Nacka och Värmdö. Vidare vill de ''shanghaia' delen Henriksdal - Sickla för att klämma in vägen i den sträckning Saltsjöbanan har genom Henriksdalsberget för att kunna bygga bostäder där vägen nu rundar Henriksdalsberget. Åtgärden kan även komma att medföra en katastrofal försämring för busstrafiken från Värmdövägen mot Henriksdal och Slussen. Beklagligtvis tycks vissa ledande nackapolitiker ha accepterat dessa försämringsförslag.
Vidare föreslår kommunen, landstinget och den av regeringen tillsatta ''Stockholmsberedningen'' en storsatsning på nya motorvägar som Österleden. Trängselproblemen på vägarna går inte att åtgärda genom att bygga ytterligare vägar. För att minska biltrafiken bör man införa styrande trängselavgifter för biltrafik, främst i området innanför tullarna i Stockholm. Avgifterna bör vara höga under rusningstid och kan slopas under nätter och helger.
Vi kommer att ställa ett antal frågor till Nackas politiker inför valet, se resultatet av frågorna bl a på Nacka Miljövårdsråds websidor.
Mer och mer av informationen om bl a miljö finns nu på Internet, oftast är det lättaste sättet att hitta statliga och kommunala utredningar och förslag just på Internet. Nacka Miljövårdsråds hemsida ligger för närvarande på http://www.aman.pp.se/nmr/. På sidorna finns de flesta av våra remissvar och i regel några rader om aktuella remisser vi håller på att besvara, kom gärna med synpunkter både på kommunens remisser och vårt material!