![]() |
|
|||
Nacka Miljövårdsråd | ||||
Nacka 2003-05-09 |
Finansroteln Stockholms stadshus 105 35 Stockholm Fax: 50829991 Kopia: Claes.Thunblad@Stadshuset.Stockholm.se För kännedom: Nacka kommun, att.: Jan Skoog |
Nacka Miljövårdsråd är positivt till förslaget i stort. Viktiga fördelar är att busstrafiken in mot Stockholm kan förväntas flyta snabbare med dessa miljöavgifter samt att förslaget kan leda till minskad biltrafik och därmet minskade utsläpp från trafiken. Det är nödvändigt att, som föreslås, avgifterna används till att förbättra kollektivtrafiken i regionen.
Erfarenheten visar att redan den måttliga minskning av biltrafiken som sker under t ex sportlovet, kanske en minskning på omkring 10%, på ett högst påtagligt sätt leder till snabbare restider med buss in mot Stockholm i morgonrusningen.
"Situationen på Essingeleden får inte försämras"
Allt talar för att trängselproblemen på Essingeleden ökar högst
påtagligt om leden undantas från avgiftssystemet. Detta är inte
acceptabelt. Den utgångspunkt som angivits för projektet -
"situationen på Essingeleden får inte försämras" - är en absolut
lägsta ambitionsnivå. Ett avgiftssystem som innebär att
trängselproblemen på Essingeleden förvärras bör, enligt Nacka
Miljövårdsråd, inte komma till stånd. Samtidigt förefaller det dock
räcka med ganska begränsade avgiftsuttag under en mindre del av dygnet
för att undvika köproblem på Essingeleden.
Det hade varit önskvärt att från början ha ett system med flera zoner i innerstaden. Det är önskvärt från flera synpunkter:
Det är begripligt att man under en försöksperiod inte genomför en uppdelning av innerstaden i ett stort antal zoner, men avgiftsgränser i Saltsjö-Mälarsnittet samt mellan Kungsholmen och City/Norrmalm bör genomföras redan under försöket, vilket inte kräver särskilt många ytterligare avgiftspunkter.
Det är angeläget att man under försöksperioden kan justera taxorna efter att ha sett resultatet under de första månaderna.
För Nacka Miljövårdsråd
Jan Åman | |
ordförande |
Nacka Miljövårdsråd
|
Telefon:
|
Fax:
|
E-mail:
|