|
||||
Nacka Miljövårdsråd | ||||
Nacka 2005-01-24 |
Stockholms stadbyggnadsnämnd Registraturen Box 8314 104 20 Stockholm Fax: 50827170 Kopia: Nacka kommun |
Nacka Miljövårdsråd avstyrker detta förslag eftersom det bygger på att projekt Danvikslösen genomförs, innan man låser upp användningen av detta markområde måste Stockholm, Nacka, Vägverket, SL med flera vara överens om hur ombyggnaden av infrastrukturen ska se ut och finansieras.
Vi anser att detta förslag liksom övriga förslag kring Danvikslösen berör Nacka så direkt att remissen borde ha sänts även till Nacka kommuns remisinstanser, däribland Nacka miljövårdsråd.
Planeringen av detta område bygger på att man skulle genomföra det stora och mycket kostsamma projektet Danvikslösen som innebär att man lägger Värmdöleden där nu Saltsjöbanan går genom Henriksdalsberget och Saltsjöbanan runt berget där Värmdövägen nu går, konverterar Saltsjöbanan till spårväg och bygger en helt ny spårvägstunnel från Henriksdal till Slussen. Vi har skäl att tro att detta projekt i sin helhet kommer att kosta runt tre miljarder kronor. Finansiering av och beslut om detta projekt saknas.
Trots de mycket höga kostnaderna för Danvikslösen leder ombyggnaden knappast till någon märkbar förbättring utan i många avseenden till direkta försämringar. Sålunda skulle Saltsjöbanan efter ombyggnad bara kunna trafikeras med trevagnarståg medan det nu går sexvagnarståg i rusningen. Busstrafiken skulle enligt förslaget inte länge som nu få kollektivtrafikkörfält i båda riktningarna och busstrafiken mot Värmdövägen skulle tvingas passera en liten trång rondell i stället för den nuvarande Lugnetrondellen.
En sådan ombyggnad enligt Danvikslösen skulle rimligen medföra att Saltsjöbanan måste stängas av under flera år samt att trafiken på Värmdöleden/Värmdövägen under lång tid måste gå fram på provisoriska sträckningar.
Projekt Danvikslösen kräver att man bygger en spårvägstunnel under Danvikskanalen och under Södra bergen in till Slussen. Bo Björkman, prof. em. i kommunikationsteknik vid KTH, varnar för ett sådant tunnelbygge på grund av besvärliga geologiska förhållanden. Att, som föreslagits, bygga en ny ändstation vid Slussen på ett sätt som gör att det är omöjligt att fortsätta linjen (eftersom tunnelbanan ligger stax bakom stoppbocken) skulle vara synnerligen olyckligt.
Det förefaller uppenbart att den samhällsekonomiska nyttan av ombyggnad enligt projekt Danvikslösen vida understiger kostnaderna, d.v.s. att Danvikslösen är samhällsekonomiskt olönsam.
Möjligheten att bygga en stor mängd bostäder i denna del av Stockholm är inte avhängigt av att projekt Danvikslösen genomförs, alternativa lösningar finns.
Ett genomförande av den här föreslagna planen skulle på ett
oacceptablet sätt låsa den samplanering Stockholm, Nacka, Vägverket,
SL med flera måste vara överens om.
För Nacka Miljövårdsråd
Jan Åman | |
ordförande |
Nacka Miljövårdsråd
|
Telefon:
|
Fax:
|
E-mail:
|