Synpunkter på Trafikverkets förstudie om JärlaledenProblemanalysSickla Köpkvarter har jämfört med andra motsvarande köpcentra en god kollektivtrafik med både tåg och buss i omedelbar anslutning. Trots detta är det tidvis för många privatbilar på väg till eller från området vilket är huvudorsaken till de trafikproblem som föranlett denna förstudie. Vi anser att förstahandsåtgärden bör vara att minska antalet privatbilar på Järlaleden, främst vid de tider problem nu uppstår. Titta på hela områdetFörslaget är alltför inskränkt i och med att det bara rör Järlaleden, det är nödvändigt att utöka förstudien och titta även på andra vägar och andra infarter till Sickla Köpkvarter. Biltrafiken mot Sickla Köpkvarter bör i större utsträckning ledas över Värmdövägen och Sickla Industriväg istället för Järlaleden. Gemomför några av förslagenDe föreslagna åtgärderna för att minska biltrafiken: förstärkning av kollektivtrafiken till Sickla köpkvarter, anläggande av cykelparkeringar i Sickla köpkvarter och förstärkt vägvisning till parkeringsplatser bör genomföras. Parkeringsavgift eller trängselavgiftVi föreslår att man tar ut en parkeringsavgift för parkeringarna i Sickla Köpkvarter för att minska användningen av privatbilar vid inköpen. En alternativ utformning av avgiften kan vara en trängselavgift som tas ut vid infarten på Siroccogatan och på Planiavägen norr om Planiarondellen samt vid infart till övriga parkeringshus inom området (idag Sickla galleria II). Oberoende av utformning skall givetvis avgiften tas ut främst vid de tidpunkter trafikbelastningen är som hårdast, bl a fredag, lördag och söndag, d v s ett helt annat veckoschema än det som gäller för trängselskatten till Stockholms innerstad. Enligt ett aktuellt riksdagsförslag kan kommuner i framtiden få möjlighet att själva besluta om trängselavgifter. Behåll rondellernaVi befarar bl a att signalreglering i syfte att gynna trafiken från Södra länken dels leder till högre hastigheter eftersom rondellernas fartdämpande effekt försvinner och dels kan ge värre problem för t ex busstrafiken som ska ut på Järlaleden från Sickla Industriväg och från Gillevägen. Placera inte övergångsställe felOm ett nytt övergångsställe mellan Atlasrondellen och Gillerondellen anäggs är den rätta platsen i omedelbar anslutning till busshållplats Sickla allé, det är ju som framgår av analysen just på grund av busshållplatserna det finns ett behov att korsa gatan här, bl a för att byta till annan buss på motstående sida Järlaleden. Bredda inteAv hänsyn till miljö och boende anser vi att man inte bör bredda Järlaleden utan istället som ovan beskrivits försöka minska trafikmängden främst vid de tider problem nu förekommer. Kommentarer till förstudienI figur 7 saknas busslinje 821 som passerar Gillerondellen på sin väg mellan Nacka sjukhus och Älta-Tyresö, hållplats Tallbacken saknas. I figur 13 har bara Stockholmsdelen av Nackareservatet markerats, reservatet fortsätter österut söder om Sicklasjön och Järlasjön. För Nacka Miljövårdsråd
|