![]() |
|
|||
Nacka Miljövårdsråd | ||||
Nacka 2015-06-15 |
Miljö- och stadsbyggnadsnämnden MSN 2013/23-214 Planenheten 131 81 Nacka registrator.plan@nacka.se |
||
För kännedom: |
Avdelningen för Miljö, Länsstyrelsen Stockholm stockholm@lansstyrelsen.se |
Nacka miljövårdsråd kan inte acceptera planförslaget i dess nuvarande form. Man ändrar formellt gällande plan inom två mindre fyrkanter men i själva verket ändras mycket annat inom och utanför planområdet allt för att förbättra för biltrafiken utan att andra trafikantgrupper och miljön som helhet beaktats.
Det finns behov av en ny infart för biltrafiken till ICA Maxis parkering men övriga frågor i området är inte färdigutredda. Den kortfattade planbeskrivningen lämnar flera frågor obesvarade. Planförslaget i dess nuvarande form kan inte accepteras. Man ändrar formellt gällande plan inom två mindre fyrkanter men i själva verket ändras mycket annat inom och utanför planområdet allt för att förbättra för biltrafiken utan att andra allmänna intressen beaktas. Skvaltans väg har ett sort trafiktryck och en ny koppling till denna har stort allmänintresse. Minskar framkomligheten på Skvaltans väg alltför mycket ökar i stället trafiken på Värmdövägen genom Storängen. ICA Maxi är ett besöksmål för många och Skvaltans väg är viktig i kommunens vägnät. Enkelt planförfarande minskar allmänhetens möjligheter att informera sig om förändringarna och ge synpunkter i ett brett samråd.
Andelen bilburna kommer att minska framöver när Nacka bygger stad och får tunnelbana. Eftersom befolkningen ökar kvarstår dock en omfattande biltrafik även framöver.
Planteringar som träd etcetera i och kring planområdet behöver beskrivas tydligare, lösningarna bör utgå från analys ur ett ekosystemtjänstperspektiv. De träd som tas bort ska ersättas och andelen hårdgjord mark skall inte öka. Den illustration som ingår i planbeskrivningen visar att 8 träd tas bort för den nya återvinningsstationen, 4 träd tas bort vid den befintliga infarten och 3 träd utanför planområdet vid den nya infarten. (Texten anger 3-5 träd som utgår vid den nya infarten.) Endast 4 nya träd illustreras allt som allt. Texten anger vagt att planens redan gällande bestämmelse behöver uppfyllas. Vad menas med detta? Nacka miljövårdsråd önskar en tydligare skrivning och en illustration som redovisar samma antal träd som idag i och kring parkeringen. Ett juridiskt bindande avtal som behandlar detta bör finnas innan planen ändras.
Exempelvis sedumtak på återvinningsstationen och kundvagnsbyggnaderna skulle kunna förbättra grönytefaktorn i området. Nivåerna ändras i kontinuerligt i området som är gammal sjöbotten. Hur detta påverkar avrinningen bör behandlas. Dagvattenfrågan är nära kopplad till andelen icke hårdgjord mark. Planförslaget ökar den hårdgjorda marken.
Gång- och cykeltrafiken i och kring planområdet är dåligt beskrivet och har inte lösts. Trafikmönstret för gående, cyklister och kollektivtrafiken har inte färdiganalyserats. Dagens problem och morgondagens behov för alla trafikantgrupper bör lösas. De gående som kommer från Per Hallströms väg, från bland annat busshållplatsen vid Storängen, leds i områdets södra kant mellan blivande återvinningsstation och via returstationens entré på en smal passage som måste analyseras och förbättras. Kunder som kommer till fots ska visas samma hänsyn som biltrafikanterna. Gångvägen mellan Rusta och Ica Maxi används en del av året som snötipp något som bör behandlas. Detta är ytterligare ett exempel på hur gångtrafiken inte prioriteras. Är det så att "Nacka bygger stad" i själva verket betyder "Nacka bygger bilstad" där andra trafikantgrupper och miljön som helhet får stå tillbaka?
För Nacka Miljövårdsråd
Jan Åman | |
ordförande |
Nacka Miljövårdsråd
|
Telefon:
|
E-mail:
|