Nacka Miljövårdsråds träd
Nacka Miljövårdsråd är en partipolitiskt och religiöst obunden förening med både enskilda personer och nackaföreningar (bostadsföreningar, idrottsföreningar m.fl.) som medlemmar. Miljövårdsrådet ska verka för en god boende-, arbets-, trafik- och fritidsmiljö. Nacka Miljövårdsråd är remissorgan i kommunala planfrågor. Nacka Miljövårdsråd bildades 1969. Hemsida: http://www.nackamiljo.se/.
Nacka Miljövårdsråd
 
Nacka 2013-10-01


Nacka kommun
Bygglovsenheten
131 81   Nacka

Kopia:   AB Storstockholms Lokaltrafik, 105 73   Stockholm


Yttrande över förslag till bygglov för temporär busshållplats vid Henriksdals station

Detta förslag är omfattande och kommer rimligen att ha bestående konsekvenser. Vi anser därför att ärendet bör behandlas som en detaljplan med ett ordentligt samråd utställt i stadshus och bibliotek.

Vi anser det nödvändigt att ta fram ordentliga handligar som planbeskrivning.

Vidare saknas en beskrivning av konsekvensen för Saltsjöbanans trafik. Eftersom det oundvikligen tar några minuter att vid hårt trafikerad ändstation tömma och fylla ett tåg samt övergå till att framföra tåget från dess andra ände kan inte normal tidabell för 20-minuterstrafik upprätthållas mellan Henrikdal och Saltsjöbaden om inte båda spåren vid Henriksdal används.

Detta leder i sin tur till att passagrerarna vid byte mellan tåg och buss ofta måste ta sig mellan spår 1 och bussarna via en omväg runt de tillfälliga stoppbockarna. I samtliga fall måste passagerarna korsa bussarnas färdväg, eftersom bussarnas dörrar är vända bort från järnvägen.

Om en sedan länge efterlängtad mötessträcka anlägges mellan Saltsjö-Duvnäs och Igelboda skulle en rimligt tät trafik kunna upprätthållas även om tåg normalt alltd anlöper spår 2, närmast bussarna, vid Henriksdal.

Rampen, tänkt som infart, kräver omfattande sprängningar som ger ett bestående sår.

Det framgår inte av planen om en del av de träd som idag växer mellan Henriksdals station och Danviks center behöver fällas. Även överlevande träd måste troligen beskäras.

Gångvägar från Henriksdalsberget och över spåren mot busshållplats Henriksdal påverkas negativt.

En fil på Kvarholmsvägen stängs av under lång tid.

Erfarenhet har visat att nuvarande terminal vid Slusen inte har kapacitet för att utöver ordinarie busstrafik även ta emot ersättningsbussar för Saltsjöbanan. Ett provisorium vid Slussen kan inte antas ha större kapacitet än nuvarande terminal.

Man bör överväga andra lösningar:

  • Tillfällig ändstation vid Londonviadukten, som tidigare planerats.

  • Bussarna använder existerade busshållplats.

  • Bussarna kör upp Kvarnholmsvägen, vänder runt föreslagen rondell vid Hästholmsvägen och stannar på Kvarnholmsvägens nordvästra sida, nya trappor och ramper byggs mot spåren.

  • Smalare anläggning: Ramper till perrong 2 vid ändarna istället för bredvid perrongen och smalare bussgata. Detta ger mindre skador på befintlig trädridå.

Vi anser att bygglov inte bör beviljas utan att ärendet först har varit föremål för ett ordentligt samråd utställt i stadshus och bibliotek.


För Nacka Miljövårdsråd



Jan Åman
ordförande

Detta yttrande ligger på webben som http://www.nackamiljo.se/henriksdalbusshpl.html

Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31  Älta
Telefon:
Hem: 7733283
Arb: 55378743
E-mail:
jan@aman.se