Remissvar angående förslag till detaljplan för förskola vid Oxelvägen i ÄltaPlaneringen i Nacka måste ske med en minskning av biltrafiken som en av hörnstenarna. Nackas miljömål är att minska koldioxidutsläppen. Inriktningen på förskolan bör vara att behålla så mycket som möjligt utav den natur som finns på tomten. Enligt Boverket ska uteytan för ett förskolebarn vara 40 kvm. Så hur många barn som kan vistas på en förskola är inramat av hur stor uteplats barnen har. Inga nya vägar ska planeras för biltrafik kring en förskola. De vägar
som finns ska tilldelas gående, cyklande och kollektivåkande. Allt detta
för att minska koldioxidutsläppen och öka det förebyggande hälsoarbete för
barnen som går på förskolan. Att gå tillsammans med andra barn/föräldrar
till förskolan stärker barnens tillit och självkänsla. För fler tips och
råd se källan nedan. Det ska vara enkelt att ta sig fram till fots till/från förskolor och sedan cykla eller ta bussen vidare. I väntan på att vi ändrar våra vanor så längs huvudleden kan avsläppningsplatser göras som underlättar för föräldrar att lämna/hämta sina barn. Cykel och gångbanan bör flyttas några meter bort från byggnaden/tomten allt för att barnen ska få så stor lek yta som möjligt. Enligt vår Miljöminister som berättade om en utredning om infartsparkeringar så bor de flesta 700 meter ifrån denna. Att få människor att ändra sina vanor är en utmaning men det går. I länken ovan en lyckad kampanj i Finspång. Detaljplanen ingår i Etapp A-B i programmet för Älta Centrum som antogs
2015, se planprogram: Programmet medger istället att en gata byggs söder om förskolan, antingen direkt söder om förskolan eller längre söderut mellan skivhusen. Den nya gatans syfte enligt programmet är att angöra de nya husen som byggs väster om skivhusen. Men i samrådsförslaget till detaljplan har nu en ny gata, i syfte att fungera som personalparkering, förlagts efter förskolans nordvästra gräns, vilket gör att förskolan avskärmas från skogen med en gata och en rad parkerade bilar. Dessutom tar man en kant av grönområdet för att bygga gatan. Varför har man frångått programmet? Förskolan är flera våningar hög. Hur klaras tillgängligheten i byggnaden, brandsäkerhet etc? Byggnaden kommer att omges av vägar på tre sidor. Förskolan byggs för att andra förskolor ersätts av bostadsbebyggelse. Tyvärr kommer förskolan att störas av byggtransporter vid bygget av bostäder som ska kopplas till den nya vägen och därefter av trafik till bostäderna. Korsningen med Oxelvägen kan bli olycksdrabbad. För Nacka Miljövårdsråd
Detta remissvar finns även som http://www.nackamiljo.se/forskolaoxelvagen.html
|