Nacka Miljövårdsråds träd 2002-10-17
Nacka Miljövårdsråd
Områdesnämnden Sicklaön
Miljö och Stadsbyggnad
131 81 NACKA

Synpunkter på "fördjupad översiktsplan för Finntorp", från Nacka miljövårdsråd


Nackas expansion bör enligt Nacka Miljövårdsråd ske i huvudsak på västra Sicklaön. Finntorp ligger där och en viss förtätning av området kan därför försvaras.

Flerbostadshusbyggandet i Nacka har till stora delar tillkommit som svar på närliggande industriers behov av arbetarbostäder. Någon övergripande stadsplan synes aldrig ha funnits, varför de olika områdena ligger kringspridda utan något genomtänkt fysiskt samband. All förflyttning på Sicklaön kräver lokalkännedom eller karta. Några av områdena har dock blivit ganska lyckade i sig, och dit hör utan tvekan Finntorp. Det gäller nu att försöka s.a.s. binda ihop alla kringspridda områden så att västra Sicklaön får en "begriplig" och kanske lite mer stadsmässig karaktär. Vörmdövägen måste bli stadsdelens huvudgata, något annat kan man inte tänka sig. Järlaleden borde kunna läggas igen. Därmed skapas möjligheten för en park mellan järnvägen och Järlasjön ( en Nackas Rålambshovpark i miniatyr, där de boende i området kan ligga och sola på sommaren ).All biltrafik måste då gå på Värmdövägen fram till den tänkta rondellen vid nuvarande Nacka station, men jämfört med den trafikmängd som flyter fram på många av Stockholms gator blir det dock ändå som ett loppspott i Atlanten. Iden att flytta järvägstationerna såsom föreslås tycker vi är bra, Finntorp bör naturligtvis få en egen station. Vad gäller Sickla station skall man vara medveten om att den är en omstigningsstation i det lilla - åtminstone tills vidare. Resande från ältahållet som skall österut mot Nacka och Vämdö byter här, bl. annat till saltsjöbadståget Resande med tåget som avser att åka med den nya spårvagnen måste också gå av här och promenera ner till Lugnet där spårvagnens ändstation är belägen. Sickla station bör således ej flyttas alltför långt österut i förhållande till nuvarande läge. Därest nu Finntorp skall förtätas så gäller det att inte förstöra dom plusvärden som området har i dag. De centrala delarna är planmässigt och arkitektoniskt relativt väl genomarbetade och har en mänsklig skala, värden som, om fel intressen får ta kommandot, lätt kan förstöras. Tyvärr har det visat sig att fel intressen alltför ofta får kommandot vad gäller byggnation i Nacka. Det effektivaste sättet att försämra miljön är att leda in mer biltrafik i området utan att ordna parkeringsmöjligheter för detta fordonstillskott. Trafiksituationen är tämligen bra i området i dag och uppfarten från Värmdövägen torde klara en viss ökning men bilarna måste ha någon stans att ta vägen. Bygger man ett stort arbetsplatsområde där nu Esselte ligger så måste den trafikförsörjas på något nytt sätt - kanske avfart från motorvägen. Om detta inte visar sig görligt, så bör kommunen tänka sig för mer än en gång innan ytterligare en väg dras upp i området väster om Setterwallska villan. Vägar är ingen bristvara på Sicklaön.

Nacka Miljövårdsråd är emot ett högt punkthus på esseltetomten. Vi har ett högt hus vid Nacka centrum och det är inte meningen att tornen skall konkurrera med varandra, då förtas effekten. Dessutom är läget vid Stockholms vatteninfart känsligt.

Förtätningen av Ekudden har vi inget emot, men punkthuset längst åt väster är vi tveksamma till. Om det skall bli en park mellan järnvägen och sjön, vilket vi gärna ser, så skall det inte stå ett punkthus precis vid kanten av denna park.

Det är av stor vikt att kommunen tillförsäkrar sig om mark för skolor och daghem så att man inte, som alltför vanligt är, efter några år måste ta parker och skolgårdar i anspråk för dessa ändamål. Föreningen anser för övrigt rent principiellt att skolor skall förses med ordentligt tilltagna skolgårdar. Jakten på byggbar mark får inte gå ut över barnen. Sverige lär ha mindre skolgårdar än övriga Europa, vilket kan tyckas märkligt.

Torget i Finntorp, som ju dessutom är taket på att parkeringsgarage om vi förstått saken rätt, är i dag ingen lustig plats, men det är lätt att städa. Om ambitionen nu är att "möblera" torget så att det blir lite mer inbjudande, så måste man göra klart för sig att det kommer att krävas mer städning och underhåll än i dag. Bättre att blåsigt kalt torg som är rent än en påkostad historia som får stå och förfalla. Området norr om motorvägen vill Nacka Miljövårdsråd se orört. Trafiken från och till eventuella husbåtar i Svindersviken skall enligt vår åsikt gå över antigen Finntorp eller via vägen till Svindersvik.



För Nacka Miljövårdsråd


Björn Strehlenert