Nacka 2000-11-30
Nacka Miljövårdsråd


Områdesnämnden Sicklaön
Miljö & Stadsbyggnad
Nacka kommun
131 81   Nacka
Fax: 7189454




Remissvar angående detaljplan för Finnboda Varv.


Kvalitetsplanen och miljön i Stockholms hamninlopp.

Skärgårdskaraktären, de stora bergsidorna, bergsformerna störs av tre 10-våningshöga punkthus. Deras storlek och form samverkar till en alltför stor massa. Att ta bort det yttre och ge de två inre rektangulär form, som i modellbilden, skulle tillåta Finnberget att fortsatt dominera bilden från sjösidan.

Gränslandet mellan hav och berg, mellan hav och stad får sin låglänta vänliga karaktär av kajer och pirar. Förslaget placerar ny bebeyggelse på pirar i vattnet - bostäder som förtar det låga gränslandet mellan stad och hav. Byggande alltför nära kajerna hotar att utplåna en vacker och historiskt värdefull miljö.

Planen medger att att kajer, bryggor bevaras och föreskriver bevarande av historiskt värdefulla byggnader och anläggningar, det är bra.

Att bevara traverser, fartygsbäddar mm är lovvärt.

Det redovisade bergsförlagda östra garaget måste utföras så att grundvattnet i berget inte dräneras.


Strandskydd.

Den fria vattenytan är Stockholms stora tillgång, att börja stjäla dessa ytor för byggnadsändamål är att slå in på en farlig väg. Tillåter man byggnader i vattnet i detta område kan det bli svårt att motivera ett "nej" nästa gång. Stockholmsområdets vattenspegel bör vara "helig".

Syftet med strandskydd skall iakttagas vid utformning av ny detaljplan för att det skall vara skäligt att upphäva strandskydd. Syftet med gällande strandskydd bör tillvaratas bättre.

  1. I strandzonen bör all (den lilla kvarvarande) befintliga växtligheten bevaras.
  2. Förutsättningar bör ordnas så att ny natur kan uppstå.
  3. Hänsyn bör tas till att en ökad bebyggelse i området ger ett ökat behov av natur och god miljö för rekreation.

Därför bör större ytor lämnas obebyggda längs stranden. Det yttre punkthuset bör tas bort. Det östra huset som skär av strandlinjen bör minskas betydligt.


Trafik. Placering av centrum.

Placeringen av centrum är ej genomtänkt i förhållande till omgivande bostadsområden.

Förslaget har utformats så att centrumbebyggelsen endast kan nås bekvämt med bil och cykel av dem som bor utanför Finnboda. Centrumbyggelsen bör placeras och vägar/spår ordnas så att service kan nås bekvämt med kollektivt trafikmedel.

En lösning är att lägga centrumanläggningen i anslutning till Kvarnholmsvägen. Med föreslagen placering av centrum bör buss eller spårvagn mot Kvarnholmen, Henriksdalsberget etc dras på en bilförbjuden kollektivtrafikgata genom området samt hiss anläggas till Finnberget och till Danvikshemsområdet.

Flertalet bostäder i området bör ligga nära (inom 300 m från lägenhetsdörr) busslinje eller nära service.


Underhåll av bevarad varvsutrustning.

De kranar, bryggor m m som bevaras från varvsepoken måste underhållas för att inte utgöra en fara för personer som vistas i området. Eftersom utrustningen inte kommer att vara i drift är det nödvändigt att att kommunen och byggherren nu kommer överens om vem som är skyldig att underhålla dem och hur underhållet ska finansieras.


För Nacka Miljövårdsråd



Jan Åman
ordförande

Detta remissvar har lagts ut på webben som http://www.aman.pp.se/nmr/finnboda.html

Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31  Älta
Telefon:
Hem: 7733283
Arb: 164632
Fax:
Arb: 347817
E-mail:
jan@aman.pp.se