Remissvar angående detaljplan för del av Ältabergsvägen, del av fastigheterna Skrubba 1:1 och Skarpnäs Gård 1:1 i Stockholms stad och Älta 10:1 och Älta s:3 i Nacka kommunAffärsetableringenI förslaget ingår en livsmedelshall söder om nuvarande infartsparkering vid Ekstubben. Av detaljplanens planbeskrivning framgår att det gjorts en handelskonsekvensanalys för Älta centrum som pekar på att existerande livsmedelsbutiker i Älta skulle tappa mellan 15 och 20% av försäljningen samt att butiker med ordnad ekonomi klarar ett omsättningstapp upp till ca 10%. Således skulle en ny stor livsmedelhall på föreslagen plats utgöra ett högst påtagligt hot mot existerande livsmedelbutiker och mot Älta centrum samt även mot möjligheten att driva en riktig livsmedelsaffär vid det planerade torget i Södra Hedvigslund. Den planerade livsmedelshallen har en placering och utforming i blickfånget från motorvägen som främst vänder sig till bilburna kunder. Denna etablering kommer med största sannolikhet att leda till att en eller flera av de livsmedelbutiker som existerar och som planeras i Södra Hedvigslund, vilka alla ligger närmare bostäder och kunder, kommer att försvinna. En av de förväntade konsekvenserna av detta är ökade kostnader för färdtjänst. Av dessa skäl bör denna etablering ej komma till stånd. Strider mot översiktsplanerEn affärsetablering på denna plats strider mot samtliga översiktsplaner. I Nackas gällande översiktsplan från 2002 är platsen markerad som grönområde medan Älta centrum står som handelsområde, i den nya planen som är på remiss samtidigt som denna detaljplan är Älta centrum markerat som ett av Nackas sex lokala centra och det står att "Omvandling av Älta centrum genomföres i samarbete med berörda intressenter", allt detta har även kommit med i kortversionen. I Stockholms stads översiktsplan, antagen 15 mars 2010, är området markerat som grönområde. ÄltabergsvägenFörslaget att smalna av Ältabergsvägens körbana från nuvarande 9 meter till endast 7 meters bredd är klart olämpligt. Vägen har busstrafik och annan tung trafik. Den utgör det enda alternativet till motorvägen (Tyresövägen och Gudöbroleden). Planerad exploatering i området kan förväntas ge vägen betydligt mer trafik än den har idag. Cykel- och gångvägDen i detaljplanen redovisade cykelvägen håller inte alls den standard som krävs för ett genomgående cykelstråk. Det rör sig här om ett av de stora cykelstråken, "Tyresöstråket", mellan Stockholm och Tyresö/Vendelsö med ett betydande inslag av snabba cyklister. Cykelvägen skall förbinda existerande cykelväg utmed Flatenvägen (Stockholm) som idag slutar vid Flatenbadet med cykelvägen utmed Skrubba Malmvägs förlängning till trafikplats Skrubba-Lindalen (Stockholm) som fortsätter mot Bollmoravägen (Tyresö) samt mot Alléplan (Tyresö) och Vendelsö/Brandbergen (Haninge). För alla nämnda existerande och beslutade cykelvägar har dessa lagts som en separat bana några meter ifrån bilkörbanan, utom vid särskilt trånga passager. Givetvis bör så ske även utmed Ältabergsvägen. I detaljplaneförslaget föreslås att cykelbanan utmed Ältabergsvägen läggs på nordöstra sidan. Detta leder emellertid till att cykelvägen kommer att korsa fem avtagsvägar, med en knyck vid varje avtagsväg, istället för bara korsa en avtagsväg och dessutom att cyklister på Tyresöstråket tvingas korsa Ältabergsvägen två gånger med ca 1,5 km mellanrum. Dessutom anger planen att cykelvägens passage över Ältabergsvägen vid trafikplats Skrubba-Lindalen sker i två tvära vinklar vilket mycket besvärligt för cyklister, hur den är tänkt att korsa Ältabergsvägen i norra änden framgår inte av planen. Lägg istället cykelvägen några meter ifrån Ältabergsvägen på sydvästra sidan och den får endast en korsning, med den glest trafikerade Skrubba koloniväg. Eventuellt kan även en smal gångbana anläggas på Ältabergsvägens nordöstra sida på motsvarande sätt som gjordes på Nysätravägen (Nacka) trots att man där tvingads ta av tomtmark. Detaljplaneförslaget skulle ge en alltför dålig standard för det regionala cykelstråket vilket troligen kommer att leda till att många cyklister istället kör på bilkörbanan. Sedan måste det regionala cykelstråket snarast bindas samman med separat bana från nuvarande slut vid Flatenbadet till cykelbanan utmed Ältabergsvägen. ViltNacka Miljövårdsråd känner till att i första hand rådjur men även annat vilt rör sig i berört område. Vi föreslår att det byggs ekodukter för att minska risken för viltolyckor. Korsningen vid EkstubbenVidare är det väsentligt att bygga om den synnerligen trafikfarliga korsningen vid Ekstubben (Ältabergsvägen/Ältavägen/Oxelvägen) i direkt anslutning till planområdet till en mer trafiksäker standard, t ex en rondell. För Nacka Miljövårdsråd
Detta remissvar har lagts ut på webben som http://www.nackamiljo.se/altabergsv.html
|